Fenntartható fejlődési célok oktatása – az intézmény mint példa
Meg kell tanulnunk megérteni azt az összetett világot, amiben élünk. Képesnek kell lennünk az együttműködésre, arra, hogy felemeljük a szavunkat, és a pozitív változások érdekében cselekedjünk. A fenntarthatóságra nevelés célja olyan kompetenciák fejlesztése, amelyek felkészítenek arra, hogy figyeljünk oda a cselekedeteinkre, azok jelenlegi és jövőbeli társadalmi, kulturális, gazdasági és környezeti hatásaira helyi és globális nézőpontból egyaránt – fogalmaz a Köznevelés című folyóirat Fenntarthatóságra neveléssel foglalkozó száma.
A fenntarthatóságra nevelés nem csak arról szól, hogy a fenntarthatóságról tanítunk, és újféle tartalmakkal bővítjük a tananyagokat. Az iskoláknak és egyetemeknek olyan helyekké kellene válniuk, ahol meg is lehet tapasztalni a fenntarthatóságot, ezért az összes folyamatukat a fenntarthatóság alapelvei szerint kellene tervezniük.
Az egész intézményes megközelítés azt célozza, hogy a fenntarthatóság érvényesüljön az intézmény minden részében.
Ebbe beletartozik a tananyagok újragondolása, a kampusz működtetése,
a szervezeti kultúra, a diákok bevonása,
a vezetés és a menedzsment,
a közösséggel való kapcsolat és a kutatás.
Az egész intézményes megközelítés legfontosabb elemei
- Az egész intézményre kiterjedő folyamat, amelynek során az összes érdekelt – vezetőség, tanárok, tanulók, adminisztrátorok – bevonásával dolgozzák ki az egész intézményre vonatkozó fenntarthatóságra nevelési jövőképet és tervet.
- Az intézmény új irányultságához szükséges technikai és pénzügyi támogatás, ideértve például a felhasználható jó példák összegyűjtését, a vezetőség és az adminisztratív munkatársak képzését vagy az útmutatók és az ezekhez kapcsolódó kutatások kidolgozását.
- Intézményközi együttműködés, ami elősegíti egymás kölcsönös támogatását, az egész intézményes megközelítés egymástól való tanulását, és elősegíti, hogy ezt
a megközelítést minél többen megismerjék, és ezáltal adaptálni tudják.
Ilyen módon az intézmény maga szolgál például a diákok számára. A fenntartható tanulási környezet, mint például az ökoiskolák vagy a zöld kampuszok, segíti az oktatókat és a diákokat abban, hogy a fenntarthatósági alapelveket a mindennapok részévé tegyék, valamint átfogó módon segít a kapacitásépítésben, a kompetenciák fejlesztésében és az értékalapú oktatásban.