2018. december 11., Árpád
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Fenntartható fejlődési célok oktatása – együtt tanulni, együtt tanítani

A fenntarthatóságra nevelés fő célja a diákok felkészítése arra, hogy aktív „fenntarthatósági állampolgárokká” váljanak, akik kritikusan tudnak gondolkodni, valamint részt tudnak venni a fenntartható jövő alakításában.

Segítsünk egymásnak fenntarthatóvá fejlődni

A célnak megfelelő pedagógiai megközelítés diákcentrikus, tevékenység-központú és valós változást előidéző. A részvételi tanítási-tanulási módszerek segítik a diákokat abban, hogy aktívan tegyenek a fenntarthatóságért.

A sokszínű és határon átnyúló tanulási környezet megteremtése, valamint a fenntarthatóságra nevelés holisztikus, átfogó képének kialakítása végett az oktatási
intézményeknek és az oktatóknak ösztönözniük kell partnerségek kialakítását helyi, nemzeti és nemzetközi szinten.

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy ahhoz, hogy a fenntarthatósági kihívásokra megfelelő választ tudjunk adni, nem elegendő a tudás egyféle nézőpontja, diszciplínája vagy útja.

A különféle partnerségek, ideértve egy sor társadalmi szereplőt, mint vállalkozások, civil szervezetek, közintézmények, döntéshozók és/vagy egyének, új lehetőségeket nyitnak a tanulásban, és a kreativitás, valamint az innováció forrásai lehetnek.

Egy olyan párbeszéd vagy projekt során, amely egy gyakorlati partnerrel való együttműködést is tartalmaz, a diákok sokat tudnak tanulni a valós élet kihívásairól,
valamint tanulhatnak a partner tapasztalataiból. Ezzel egy időben a partner is fejlődik az együttműködés hatására, növelheti saját kapacitását annak irányában, hogy
változást tudjon előidézni.

A fenntarthatóságra nevelés legfontosabb pedagógiai megközelítései 

Diákközpontú megközelítés:
A diákok előzetes tudása, valamint társadalmi tapasztalataik képezik a kezdőpontot ahhoz az ösztönző tanulási folyamathoz, amiben a tanulók a saját tudásbázisukat építik fel.

A diákközpontú megközelítés megkívánja a tanulóktól, hogy értékeljék a tudásukat és a tanulási folyamatot annak érdekében, hogy kezelni és ellenőrizni tudják azokat. Az oktatóknak ösztönözni és támogatni kell ezeket az értékeléseket.

A diákközpontú megközelítés megváltoztatja az oktatók szerepét – inkább a tanulási folyamat segítőivé válnak.

Tevékenységorientált tanulás:
A tevékenységorientált tanulásnál a diákok részt vesznek a tevékenységben és a tanulási folyamat, valamint a személyes fejlődésük szempontjából értékelik a saját tapasztalataikat.

Ez a tapasztalat lehet egy projekt, egy szakmai gyakorlat, egy műhelymunka levezetése, egy kampány lebonyolítása stb.

A tevékenységorientált tanulás növeli a tudást, fejleszti a kompetenciákat, tisztázza az értékeket, mivel összeköti az elvont fogalmakat a tanuló életének személyes tapasztalataival. Az oktató szerepe az, hogy olyan tanulási környezetet teremtsen, ami illik a tanuló tapasztalataihoz, és elősegíti a gondolkodási folyamatokat.

Neked ajánljuk
Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – Tiszta víz és alapvető köztisztaság Mintaprojekt-tervező pályázat pedagógusoknak Jobban kéne hinnünk a kis lépések erejében A légszennyezettség miatt több mint egymillióan haltak meg tavaly Indiában Az üzemanyag, amely kivonja a szén-dioxidot a levegőből
Tovább a forrásra: ofi.hu
Vissza
Hírfolyam