2018. augusztus 17., Jácint
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – az éhezés felszámolása

A világ vezetői 2015 szeptemberében New Yorkban ENSZ-csúcstalálkozón kötelezték el magukat többek között amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással, és harcolnak az igazságtalanság ellen. Ezen célok megvalósíthatósága azonban a most felnövekvő generáción is múlik majd.

A második Fenntartható Fejlődési Céllal az ENSZ tagállamai nem kevesebbre tettek vállalást, mint hogy véget vesznek az éhínségnek, és megteremtik az élelmiszer-biztonságot az élelmezés fejlesztése és a fenntartható mezőgazdaság előmozdítása révén.

információéhség

Az élelmiszer-ellátás bonyolult problémakörének felfejtéséhez számos fogalommal és jelenséggel kell megismertetnünk a diákokat. Fontos, hogy tisztában legyenek az éhezés és az alultápláltság definíciójával, illetve azzal, hogy ezek az állapotok milyen hatással vannak az egyének egészségére és jólétére, illetve az érintett csoportok milyen megküzdési stratégiákkal élnek.

Beszélnünk kell az élelmiszerek fizikai, érzelmi és társadalmi­-kulturá­lis szerepéről is, az éhezés, az élelmiszer-fölösleg, az elhízás és az élelmiszer­-hulladék egyidejű jelenlétének bonyolult összefüggéseiről.

Az éhezés által történelmileg és földrajzilag leginkább sújtott csoportokról szólva tárhatjuk fel legkönnyebben az éhezés hátterében meghúzódó okokat, kitérve például a klímaváltozásra, az élelmiszer-biztonságra és a talaj minőségének romlására is.

A jelen kihívásainak és esélyeinek ismertetéséhez fontos, hogy beszéljünk a globális élelmiszer-kereskedelem rendszeréről (import, export, piaci termékek, nemzetközi adók, segélyek), valamint az éhezés és alultápláltság elleni küzdelemhez kapcsolódó intéz­ményekről és mozgalmakról (FAO, Foodwatch, Slow Food, közösség által támogatott mezőgazdaság). 

Egy jó példa a közösségi mezőgazdaság rendszerére –
a Pomázi Közösségi Életkert
Fotó: Pomázi Közösségi Életkert/facebook.com

Az éhezés felszámolása elképzelhetetlen megfelelő mezőgazdaság nélkül, ezért szót kell ejtenünk a fenntartható mezőgazdaságról is: megemlíthetjük a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás gyakorlatait, a biogazdálkodást, a biodinamikus gaz­dálkodást, vagy például a  permakultúrát, illetve a génmódosított élelmiszerek termelésével kapcsolatos esetleges előnyöket és kockázatokat.

Öletek a 2. FFC oktatásához –
A tehéntől a jégkrémig

  • Élelmiszerek életciklusának elemzése.
  • Az élelmiszer nyomon követése a gazdától az aszta­lig – termesztés, betakarítás, étel elkészítése, például városi vagy iskolakertek projektjeibe bekapcsolódva.
  • Szerepjáték kistermelők és nagyvállalatok eljátszá­sával olyan globális piacon, amit befolyásolnak az adók, segélyek, vámok stb.
  • Kirándulások szervezése a fenntartható mezőgazdaságot folytató kertészetekbe, valamelyik közösségi mezőgazdasági projekt kertészetébe.
  • Esettanulmányok elemzése: például különböző vállalkozások élelmiszer-hulladék csökkentésére irányuló stratégiájának összehasonlítása.
  • A tanulók biztatása arra, hogy összekapcsolják a maradék ételeket és az arra rászoruló embereket.
Neked ajánljuk
Februárig lehet pályázni a Stockholmi Ifjúsági Víz Díjra Sokat tanulhatunk az alumíniumdobozok sorsából Indul a Dunavirág Vízibusz A szárazság a régészek kezére játszott Nagy-Britanniában Jóval magasabb a Déli-óceán szén-dioxid-kibocsátása, mint azt eddig gondolták
Tovább a forrásra: ofi.hu
Vissza
Hírfolyam