2019. május 23., Dezső
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – Egészség és jóllét

A világ vezetői 2015 szeptemberében New Yorkban ENSZ-csúcstalálkozón kötelezték el magukat többek között amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással, és harcolnak az igazságtalanság ellen. Ezen célok megvalósíthatósága azonban a most felnövekvő generáción is múlik majd.

A harmadik fenntartható fejlődési cél a testi és lelki egészség problémájával foglalkozik, és az általános jóllét elérését tűzi ki célul.

Az egészség és a legtágabb értelemben vett jóllét témájának az a sajátossága, hogy minden egyes diák, szociális helyzetétől függetlenül, ha a társadalmi szolidaritás igényéről teljességgel le is mondunk – felelős lesz és tenni tud, minimálisan a saját, illetve leendő családja testi épségéért és (mentális) jóllétéért.

Ezért az egészségmegőrzéssel, az egészségügyi ellátórendszer működésével, a tudatos életmóddal, a betegségek szenvedélybetegségekkel megelőzhetőségével és a biztonságos szexuális élettel kapcsolatos tudás átadásával már közvetlenül tettünk a harmadik fenntartható fejlődési célban foglaltak megvalósulásáért, a közvetlenül megszólított diákok körében.

Ugyanakkor nem kell megállnunk ezen a ponton, hiszen ha az egészség és a jóllét elérésének esélyeit tágabb összefüggésekbe helyezzük, rámutathatunk azokra a tényezőkre, amelyek bizonyos csoportok számára megnehezítik az egészség megőrzését: a nem megfelelő lakókörnyezet, az egészséges élethez alapvetően szükséges feltételek (tiszta levegő, megfelelő ivóvíz), az egészségügyi ellátórendszer vagy egyszerűen az ehhez szükséges információk hiánya miatt.

Ezeket az összefüggéseket megértve a diákok képessé válnak arra, hogy felismerjék, ha valaki segítségre szorul, és arra is, hogy empátiával közelítsenek hozzá. Ennek ők és a társadalom is nagy hasznát veszi: például ha a későbbiekben valamilyen szociális vagy egészségügyi szakma gyakorlása mellett döntenek, de akkor is, ha „csak” a közvetlen lakókörnyezetében élők problémáira érzékeny felnőtté válnak, akik szükség esetén helyi ismeretterjesztő kampányok, adománygyűjtő akciók szervezésével vagy a döntéshozók tájékoztatásával aktívan tudnak tenni az általános egészség és jóllét eléréséért.

Öletek a 3. Fenntartható Fejlődési Cél oktatásához

  • Esszé írása vagy csoportos beszélgetés arról, mit is jelent az egészség és a jóllét.
  • Információs   pult   felállítása   a   településen   például   az AIDS (december 1.) vagy a mellrák (október 1.) világnapja alkalmából.
  • Az egészségtudatos életmódot bemutató filmek közös megnézése, feldolgozása (például a a drogokról és más szenvedélybetegségekről, a biztonságos szexuális életről, a tudatos családtervezésről).
  • Kapcsolatteremtés súlyos betegekkel, drogfüggőkkel és másokkal, a történeteiken keresztül (story telling).
  • Egészségmegőrző és betegségmegelőző műhelymunkák szervezése (például közös testmozgás, egészséges ételek készítése, egészséges lakókörnyezet kialakítása – akár az osztályteremben/az iskola épületében).
Neked ajánljuk
A Fenntarthatósági Témahét nagykövete Varga Attila A klímaváltozás a rászoruló gyerekek tömegeinek nehezítheti meg az életét Bölcs befektetés Kárpátalja, Ökörmezői járás (képgaléria) Küzdelem az illegális fakitermelés ellen
Tovább a forrásra: ofi.hu
Vissza
Hírfolyam