2018. október 21., Orsolya
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – Minőségi oktatás

A világ vezetői 2015 szeptemberében New Yorkban ENSZ-csúcstalálkozón kötelezték el magukat többek között amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással, és harcolnak az igazságtalanság ellen. Ezen célok megvalósíthatósága azonban a most felnövekvő generáción is múlik majd.

A negyedik fenntartható fejlődési cél a minőségi oktatással foglalkozik. Teljesüléséhez 2030-ra mindenki számára elérhetővé kell válnia az átfogó és igazságos, minőségi oktatásnak és az egész életen át tartó tanulás lehetőségének.

Ha az oktatás céljával és jelentőségével foglalkozunk egy oktatási intézményben – történjen az az általános iskolától az egyetemig a képzés bármely szintjén – bízhatunk benne, hogy járulékos haszonként a tanulók érzékenysége és tanulással kapcsolatos motivációja is fejlődik majd.

Fotó: Pixabay.com

A tizenhét fenntartható fejlődési cél között számos olyat találunk, amely az élet fenntartásához elengedhetetlenül szükséges javakról gondoskodik – miért szerepelhet a tudás megszerzésének lehetősége a tiszta ivóvízzel, a békével vagy éppen az éhezés megszüntetésével egyenrangú célként? – ez a kérdés jó kiindulás lehet a tanulás különleges jelentőségének megértéséhez.

Az oktatás különleges szerepe

Fontos, hogy a diákok felismerjék, milyen fontos szerepet tölt be az oktatás az egyén életében (hogyan segíti a képességek kibontakoztatását és ad esélyt a boldogulásra a munka világában), és a társadalom, a közösségek életében is – a közös kultúra megőrzése, alakítása révén, és mert „az oktatás segíthet egy fenntarthatóbb, egyenlőbb és békésebb világ létrehozásában.”


Fotó: Pixabay

Mutassunk rá az egyenlőtlenségekre, amelyek az oktatáshoz való hozzáférésben világszerte tapasztalhatók attól függően, hogy valaki vidéken vagy városban, nőként vagy férfiként, gazdagként vagy szegényként szeretné képezni magát.

Azon országok – többek között hazánk – számára, ahol a hozzáférés és a lehetőség biztosított, az oktatás feladata a fenntartható fejlődés elősegítéséhez szükséges tudás és képességek átadása, valamint az is, hogy a tanulókban igényt ébresszen a fenntarthatóság elveivel összhangban álló életmód kialakítására.

Ennek érdekében a minőségi oktatás foglalkozik a fenntartható életmóddal, az emberi jogokkal, a nemek közti egyenlőséggel, a béke és az erőszakmentesség kultúrájának előmozdításával, a globális felelősség szemléletével, valamint azzal, hogy a kulturális sokszínűség és önmagában a kultúra hogyan járul hozzá a fenntartható fejlődés céljainak megvalósításához.

ÖLETEK A 4. FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI CÉL OKTATÁSÁHOZ

  • Iskolák, egyetemek és egyéb intézmények közötti partnerség kialakítása
  • Kampány/kiállítás tervezése és megszervezése a minőségi oktatás tudatosítása érdekében
  • Fenntarthatóságra nevelési projekt tervezése és megvalósítása az iskolában, vagy a helyi közösségben
  • Ifjúsági szakértelem világnapjának (július 15.), olvasás világnapjának (szeptember 8.), pedagógusok világnapjának (október 5.) megünneplése szakmai programokkal.

Azzal is növelhetjük a tanulás megbecsülését és a szolidaritás érzését, ha bátorítjuk a tanulópárok szerveződését, vagy azt, hogy az idősebb, sikeresebb diákok önkéntesen tanuljanak együtt nehezebb anyagi helyzetű, lassabban fejlődő társaikkal.

A fenntarthatóságra oktatást,-nevelést tűzték ki célul a Magyarországon működő öko-iskolák, de a témával kapcsolatban rendszeresen szolgál jó példákkal az Élőbolygónk oktatás rovata is.

Neked ajánljuk
Legyünk szerelmesek a bolygónkba! Tanuljunk a méhekről, a méhekért a beporzók napján Székelyföldön iskolákat kellett bezárni az árvíz miatt Több módszer is létezik a globális felmelegedés megállítására – íme az 5 legjobbnak tűnő 100 éven túliak társasága – Tippek és trükkök a hosszú élet „szakértőitől”
Tovább a forrásra: ofi.hu
Vissza
Hírfolyam