2018. október 23., Gyöngyi
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Hogyan tanítsuk a klímaváltozást az iskolában?

Tény, hogy az elmúlt években minden korábbinál magasabb volt Földünk átlaghőmérséklete. Ha ez a tendencia így marad, az tudósok szerint már az emberi társadalmat és a természeti környezet fennmaradását is veszélyezteti. Az is tény, hogy a változáshoz szemléletváltás szükséges, és ebben a felnövekvő nemzedékeké a főszerep. 

A gyermekek és fiatalok szemléletformálásában a szülők mellett a pedagógusok is rengeteget segíthetnek. Ehhez adott közre néhány inspiratív tanári élményt és javaslatot a washingtoni székhelyű oktatási portál, a NeaToday.

Merülj el magad is!

A portálon megszólaló tanárok többsége azt vallja, folyamatos önképzésre és személyes involváltságra van szükség ahhoz, hogy az ember hitelesen tudjon beszélni a gyerekekkel erről a témáról. De egy jó tanárnak valójában napról napra meg kell ezt tennie a klasszikus tárgyaknál is. Az USA-ban e célból pályázatok és különféle programok is hozzáférhetőek a tanárok számára, melyek keretében az esőerdőktől vagy épp tengerjáró kutatóhajóktól Alaszkáig sok helyen tehetnek szert személyes élményekre és szakmai kapcsolatokra a pedagógusok.

Beszéljenek a tények!

Az éghajlatváltozással kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Vannak, akik szkeptikusan állnak a témához, vannak, akik tagadják, mások pedig elkötelezettek a diákok és szülők körében is.

Egy tanár akkor jár el helyesen, ha szigorúan a tények mentén érvel. Ehhez fontos, hogy bármiről beszél, mindig friss adatokra támaszkodjon. „Néha a diákok azt mondják nekem, ők nem hiszek az éghajlatváltozásban, mondja az egyik tanár. Én a tények birtokában ilyenkor akkor azt mondom neki, ez most itt tudomány, nem vallás. Nem kell hinned benne, csak kérlek, nézd meg az adatokat " – fogalmazza meg az optimális magatartást egy megkérdezett New York-i középiskolai tanár.

Érvelj lokálisan!

Ha egy gyermek januárban kinéz az ablakon, és hó helyett rügyező fákat lát, az mindennél jobban elgondolkodtatja őt. Ezekre az aggasztó jelenségekre érdemes felhívni a figyelmet, de mindig rá kell irányítani a folyamatok globális összefüggéseire is.

Teremts tantárgyközi kapcsolatokat!

Noha azt hinnénk, hogy a klímaváltozás alapvetően a földrajzhoz és biológiához kötődik, a művészeti tárgyaktól a matematikáig szinte bármivel összefüggésbe hozható. Hiszen az adatokból lehet matematikaórán grafikonokat készíteni, lehet költséghatékonysági elemzéseket végezni például egy környezetbarát iskolai beruházás megtérüléséről. De lehet a természeti erőkkel kapcsolatos irodalmi alkotások kapcsán is szót ejteni róla.

A lehetőségek tárháza kifogyhatatlan, csak a képzelet szabhat határt azoknak az asszociációknak, amelyekkel egy jó tanár bevonhatja a diákokat a klímaváltozással kapcsolatos közös gondolkodásba.

Ne rémisztgess, inspirálj!

A diákok persze a legszélsőségesebb, legfélelmetesebb témákra, például a katasztrófákra a legfogékonyabbak. Amikor egy cunamiról hallanak a hírekben, vélhetően nyitottabbak lesznek az időjárási szélsőségekről szóló beszélgetésre, de nagyon fontos, hogy ilyenkor is azt közvetítsük, hogy mindannyian sokat tehetünk személyesen is a veszélyek megelőzéséért.

Neked ajánljuk
Legyünk szerelmesek a bolygónkba! Tanuljunk a méhekről, a méhekért a beporzók napján Székelyföldön iskolákat kellett bezárni az árvíz miatt A sarki jég fehérjét a burjánzó planktonok kékeszöldje válthatja fel Számít, mit eszel!
Tovább a forrásra: Neatoday.org
Vissza
Hírfolyam