Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – Tiszta víz és alapvető köztisztaság
A világ vezetői 2015 szeptemberében New Yorkban ENSZ-csúcstalálkozón kötelezték el magukat többek között amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással, és harcolnak az igazságtalanság ellen. Ezen célok megvalósíthatósága azonban a most felnövekvő generáción is múlik majd.
A fejlett világban élő emberek, a Magyarországon, átlagos körülmények között felnövő gyerekek is, olyan természetességgel nyitják meg a tiszta ivóvizet biztosító csapot, mint ha levegőt vennének. Ahhoz, hogy megértsék, miért szerepelhet a fenntartható fejlődési célok között a tiszta víz teljes körű biztosítása, fel kell ismerniük, mekkora jelentősége van a víznek az emberi élet és egészség szempontjából.
Ehhez segítséget kaphatunk a Fenntarthatósági Témahét óratervei között elérhető Cseppben a tenger című oktatóanyagból. Ha szeretnénk ráébreszteni őket a vezetékes vízhálózat biztosította különleges helyzetükre, érdemes közösen megnézni a következő videót:
A környezetismeret-, biológia- és földrajzórákon a diákok megismerik a vízkörforgás mechanizmusait. Ugyanakkor nekünk kell rámutatnunk, milyen sokrétű módon és bonyolult összefüggéseken keresztül hat a víz jelenléte vagy inkább hiánya az emberi társadalmakra.
Hogyan fokozza a társadalom perifériáján élők kiszolgáltatottságát, hogy tiszta víz hiányában a higiénikus körülményeket is nélkülözniük kell, és milyen egészségügyi kockázatokat hordoz a nem megfelelő minőségű ivóvíz fogyasztása.
Hogyan lehetetleníti el a csapadék hiánya a földművelést és idézhet elő éhínségeket, hány embert tehetnek földönfutóvá a klímaváltozással egyre gyakoribbá váló extrém időjárási események és árvizek.

Nem csepp a tengerben
A modern ember számtalan módon használja és kihasználja, hogy a víz látszólag korlátlanul áll rendelkezésére. A gyerekeknek is fel kell ismernünk, mekkora a felelősségünk abban, hogy a Földön rendelkezésre álló, arányában elenyésző mennyiségű édesvizet változatlan állapotban őrizzük meg. Tudatosítanunk kell: igenis számít, hogy hova öntjük a használt olajat, van-e mikrogyöngy a fogkrémben, és hogy elzárjuk-e a vizet fogmosás közben.
Bánjunk minden cseppel úgy, mintha a körforgás következő fordulója után újra a mi poharunkba csurranhatna – elvégre közös kincsünkről van szó.
Ötletek és források
- Ismerkedjünk meg a szennyvíztisztítás folyamatával;
- Állítsuk csökkenő sorba az emberek által rendszeresen vásárolt fogyasztási cikkeket aszerint, hogy mennyi vízre van szükség az előállításukhoz (virtuális víz);
- Számítsuk ki a vízlábnyomunkat;
- Alakítsunk ki partnerséget olyan régió iskolájával, ahol vízhiány vagy -fölösleg van.
- Szervezzünk kirándulást a helyi vízművekhez;
- Készítsünk plakátkiállítást a víz szerepéről és a víz takarékos és tudatos használatának fontosságáról;
- Készítsünk felmérést a következő témában: „Milyen emberi tevékenység végezhető víz nélkül?”;
- Ismerjük meg hazánk természetes vizeit, a lakóhelyünk környékén személyes kirándulások során, vagy akár online – például a Dunát.