2020. augusztus 13., Ipoly
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A klímavédelem oktatása egy pedagógus szemével – hogyan érdemes belevágni?

Már az általános iskolásoknak is érdemes a klímavédelmet és a fenntarthatóságot tanítani: az információk értő fülekre találnak, sőt, sok esetben még a szülőket is mozgósítani lehet a jó célok érdekében. Kisebb és nagyobb diákot – más-más módszerrel, de – sikeresen meg lehet győzni a fenntarthatóság fontosságáról – vallja Titi Katalin, aki tavaly szeptembertől oktatja a fenntarthatóságot a Budenz József Általános Iskolában, ahol az idei tanévben kiemelt téma a klímavédelem. Az alábbiakban az ő írását közöljük.

„Nincs szükségünk többé hősökre, elég, ha végre valaki kiviszi az újrahasznosítható hulladékot” – mondja a falfirkáin korunk arctalan ironikus kritikusa, Banksy. És igaza van, kezdetnek talán ez is elég, mert bár egy fecske valóban nem csinál nyarat, de ha minden fecske így gondolná, akkor sosem indulna el, mi pedig nem gyönyörködhetnénk bennük – a fecskék egyéb ökológiai-biológiai hasznáról nem is szólva.

Általános iskolás koromban rendszeresen tartottunk papírgyűjtést, ilyenkor mindent egybegyűjtöttünk: újságot, könyvet, jegyzetpapírokat. Az az osztály, amelyik a legtöbb papírt összegyűjtötte, ajándékban részesült. Ez általában egy szabadnapot jelentett, amikor nem kellett iskolába mennünk, és ez mindegyikünk számára hatékonynak bizonyuló motiváció volt. 

Azóta azonban Földünk állapota romlott, a papírgyűjtés elveszítette vezető jelentőségét, az élet sokkal több területén kell tennünk a dolgunkat környezetünk megóvása érdekében.

Fotó: shutterstock.com

A számszerű adatokkal nem lehet vitatkozni! Mindannyian itt élünk, és szeretnénk, ha a gyermekeink is itt élhetnének. Jelentősen eltérnek viszont a vélemények arról, hogy mi is ebben a mi egyéni szerepünk és felelősségünk. Pedagógus lévén nem kérdés, hogy én és kollégáim felelőssége és hatásköre többszöröse az egyéb társadalmi helyzetben lévő embertársainknál. Ezért is döntöttünk úgy, hogy iskolánkban, a Budenz József Általános Iskolában és Gimnáziumban kiemelten fontos témaként kezeljük a klímavédelmet.

kimerítő témákról befogadhatóan

Ökológiai lábnyom, túlnépesedés, klímaváltozás, passzív ház, megújuló energiaforrások – ilyen és ezekhez hasonló fogalmakkal rendszeresen találkozunk, mert a Föld megóvása égető ügyünkké vált az utóbbi időben. A mi dolgunk, hogy a gyerekek számára is érthetővé, kézzelfoghatóvá tegyük ezt a problémát. Már az óvodásoknak, kisiskolásoknak is kell mesélnünk ezekről a komoly kérdésekről.

Mindezt okosan, érthetően és könnyedén kell tennünk, hogy a legbonyolultabb problémakörök is átláthatóvá, kezelhetővé váljanak számukra.

Tanítva kell mesélnünk a Földön működő kölcsönhatásokról, a világ működéséről, hogy el tudjuk érni, hogy a fiatal generáció számára is személyes üggyé váljon a környezetvédelem. A nagyobb korosztályt – életkori sajátosságukból fakadóan – más módszerekkel kell meggyőznünk arról, hogy az egyes emberek döntésének, az egyénnek van a legnagyobb súlya.

Fotó: shutterstock.com

Beszélj a bajról, biztass a jóra

A mi feladatunk megértetni, miért rossz és mivel jár, hogy melegszik a Föld, mit jelent számunkra az üvegházhatás, miért nélkülözhetetlenek az esőerdők, miért végtelenül károsak a melegházi gázok ekkora „mesterségesen gerjesztett” mennyiségben. Miért apad a vízkészletünk, mi is valójában a légkör fogalma, miért jó nekünk úgy, ahogy van, és miért került veszélybe?

Nekünk, tanároknak kell sokszínűen, élvezetesen elmagyaráznunk, ugyanakkor hatékonyan szemléltetnünk, jó példákkal érzékeltetnünk, hogy mennyire pazarlóan élünk, hogy hogyan és mennyire fogynak a készleteink, és hangsúlyoznunk a megújuló energiaforrások szükségességét, az újrahasznosítás, illetve a szemét szelektív gyűjtésének fontosságát.

Csupán az iskolai szintű oktatás valószínűleg kevésnek bizonyulna azon cél elérésében, hogy ezen elvek könnyebben váljanak társadalmi normává.

Az ügy lelkes fogadtatását a Pénziránytű Alapítvány, a PontVelem Okos Program, valamint a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány jelentősen elősegíti. Az országos szinten szervezett számtalan sokszínű, változatos programba, versenybe, melyeket immár négy éve magas színvonalon szerveznek, határon túli iskolák is be tudnak kapcsolódni az egész Kárpát-medencéből, így a téma komolysága még nagyobb hangsúlyt kap, még értékesebbé válik.

Országos programokkal a helyi sikerekért

Számtalan más intézmény mellett a mi iskolánk is rendszeresen részt vesz az említett alapítványok által szervezett programokon, rendezvényeken, versenyeken. Mivel általános iskola és gimnázium is vagyunk egyben, a megadott témákat mindhárom korosztálynál magas színvonalon tudjuk kamatoztatni (alsó tagozat, felső tagozat, középiskola).

A Pénziránytű Alapítvány tankönyvei, valamint a kidolgozott tematikus óratervek segítséget nyújtanak számunkra a foglalkozások minőségi megtartásában és a versenyekre való hatékony felkészülésben. Minden évben részt veszünk néhány csapattal mind a PénzOkos, mind a ZöldOkos kupa versenyein, melyeket rendkívül élveznek a diákjaink, és a tanulásra általában nem jellemző módon, a felkészülési időszakot is rendkívül kedvelik.

Fotó: www.zoldokoskupa.hu

A Témahetek alkalmával kihasználjuk a páratlan lehetőséget, hogy az iskolai programok, tanórák részeként a fenntarthatóságért, valamint a felelős pénzügyekért elkötelezett szakembereket, önkénteseket hívjunk, akik a gyerekek előtt saját példájukkal, gondolataikkal erősítik az adott Témahét aktuális üzenetét.

Iskolánkban mind a környezetvédelmi, mind a pénzügyi oktatás olyannyira fontos és népszerű lett, hogy még a szülők is igényt tartanának ilyen jellegű tájékoztatásra, tanácsadásra, amennyiben lehetőség nyílna rá. 

Nagy érdeklődést váltott ki a koronavírus miatt bevezetésre került digitális oktatás is, mely órák rendjét a saját órarendünkbe illesztettünk az Utazó Iskolával történt előzetes egyeztetésünk alapján, és a pénzügyi, illetve környezetvédelmi online játékokkal is előszeretettel játszanak diákjaink.

ahol a zavaró avar is kapóra jön

Hogy mennyire kulcsfontosságú és lényeges intézményünk számára a fenntarthatóság és környezetvédelem, mi sem bizonyítja jobban, hogy elindultunk az ökoiskolává válás útján. Ennek első lépcsőfoka a komposztálási programunk beindítása volt.

Szerencsénkre hatalmas kerttel rendelkezünk, melynek két különleges adottsága van: meredek rézsűk tarkítják, és jó pár ősfa biztosít árnyékot számunkra, ugyanakkor ontja leveleit a sportpályáinkra, így a komposztálási tevékenység beindítását a szemléletformálás mellett a jelentős mennyiségű zöldhulladék is szükségessé tette.

Fotó: budenznet.sulinet.hu

Az ötlet felmerülése után gyorsan találtunk partnert szülői és tanári oldalról is, így az egyik kollégánk vezetésével, aki teljes odaadással vette kézbe az ügyet, tavaly felvettük a kapcsolatot a kerületi komposztmesterrel, aki segített a tárgyi feltételek biztosítása terén is, és a szakmai tanácsadás sem maradt el. 

Sok praktikát tanultunk, és mind a diákok, mind a pedagógusok, de még a szülők is lelkesen támogatják, sokszor még tevőlegesen is, a komposztprogram közös ügyét.

Nem tudhatjuk, honnan jön a megoldás

Természetesen mindemellett rengeteg elméleti feladatot is kapnak diákjaink a különböző tanórákon a fenntarthatósági témával kapcsolatban. Mostanában leginkább a nagy csendes-óceáni szemétsziget zaklatta fel őket, mely témában értékes előadások születtek.

Szilárd elhatározásuk, hogy ők mentik majd meg a Földet, melynek első lépéseként a Csendes-óceán megtisztítására születtek érdekesebbnél érdekesebb ötletek.

Kívánom nekik, egyben mindannyiunknak, hogy így legyen!

Neked ajánljuk
Online tartalmakkal találhat utat a fiatalokhoz a környezet ügye Mi mindent köszönhetünk az erdőknek? – A WWF infografikáiból kiderül Így segített a diákoknak a Schneider Electric Így néz ki alulnézetből a Sinabung vulkán hétvégi kitörése (videóval) Már napelemekkel is lehet málnát termeszteni
Forrás: Élő Bolygónk
Vissza
Hírfolyam