Ötletek a fenntartható fejlődési célok oktatásához – Tisztességes munka és gazdasági növekedés
A világ vezetői 2015 szeptemberében New Yorkban ENSZ-csúcstalálkozón kötelezték el magukat többek között amellett, hogy véget vetnek a szegénységnek, megküzdenek a klímaváltozással, és harcolnak az igazságtalanság ellen. Ezen célok megvalósíthatósága azonban a most felnövekvő generáción is múlik majd.
Már a legkisebb gyerekek is dédelgetnek fantáziákat arról, milyen foglalkozást képzelnek el maguknak. Nem csoda, hiszen a nagyok annyiszor faggatják őket, vagy éppen mondogatják: „Tűzoltó leszel s katona! Vadakat terelő juhász!” Hamar megtanulják hát, hogy a munka, a sikerrel végzett, értelmes tevékenység az emberi élet fontos része, nem csak a megélhetés, de a büszkeség, a hasznosság érzésének forrása is.
A tisztességes munka és gazdasági növekedés cél feldolgozásához kapcsolódva középiskolás diákokkal végigböngészhetjük a KSH oldalát, de egy egyszerűbb, például saját gyűjtésű lista alapján is rácsodálkozhatunk, hány- meg hányféle foglalkozás létezik, és megkísérelhetjük felsorolni mindazokat a termékeket, szolgáltatásokat, értékeket, amelyeket ezen foglalkozások gyakorlói létrehoznak.
Így ráébredhetnek, mennyi összehangolt tevékenység szükséges a mindennapok megszokott működésének fenntartásához, az árukkal feltöltött polcoktól a tömegeket szállító vonatokig, a betegeket gyógyító kórházaktól a jövő gyógyítóit oktató iskolákig.
Valamennyi résztevő fontos szerepet tölt be, mégis elég egyetlen statisztikát szemügyre vennünk, hogy lássuk, a mai társadalmak többségében sajnos közel sem mindenki számára biztosítottak a megfelelő munkakörülmények vagy a megélhetéshez szükséges bérek. Ráadásul gyakran egy országon belül is igazságtalan különbségek állnak fenn például az ugyanolyan munkát végző férfiak és nők fizetései között.
Ráadásul a társadalom széles csoportjai néznek szembe a munkanélküliséggel, ami a súlyos anyagi problémák mellett a lelki egészségük megőrzését, önbecsülésük fenntartását is megnehezíti. A jövőben az automatizált megoldások további elterjedése is fokozhatja ezeket a kihívásokat.
A 8. Fenntartható fejlődési cél azonban nem csak a gazdaságunk működésének emberi oldaláról szól. A legkülönfélébb szükségleteink kielégítésére végzett tevékenységek ugyanis a bolygó állapotára – a vízre, a levegőre, a hőmérsékletre, és így a Földön jelen lévő valamennyi élőlény sorsára – is hatással vannak. Nem mindegy, hogy az öltözködésünkhöz, a táplálkozásunkhoz szükséges javakat mekkora környezetkárosítás árán állítjuk elő, ahogy az sem, hogy a közlekedési eszközeink, az otthonaink, a gyáraink megtervezésekor kizárólag a pénzügyi szempontok érvényesülnek, vagy a környezet megóvásának igénye is.
Ahhoz, hogy a 8. Fenntartható fejlődési célban megfogalmazott ambíciók valósággá válhassanak, a mai és a jövőbeni nagyoknak is fontos szerep jut. Fel kell tudnunk ismerni a képességeinknek megfelelő munkát, és ki kell tudnunk állni a méltó munkafeltételekért és fizetésért önmagunk és mások számára. Törekednünk kell rá, hogy lehetőségeinkhez mérten a környezet ügyét is szem előtt tartó munkahelyet válasszunk/esetleg fennmaradó időnkkel és energiánkkal a környezet vagy a rászorulók ügyét önkéntes munkával lendítsük előre. Ahogy oda kell figyelnünk arra is, hogy a munkánk fizetségével olyan termékeket és vállalkozásokat támogassunk, amelyek munkavállalóik jóllétére és a környezet megóvására is kellő figyelmet fordítanak.
Ötletek, források és szemléltetőanyagok
- Ismerjük meg a fair-trade jelentését, illetve keressünk hozzá tartalmilag hasonló címkéket, tanúsítványokat. Nézzük meg a narancslé útja című videót, és beszéljünk arról, miért fontos, hogy a termelés-fogyasztás összes szakaszában tisztességesen megfizessék a közreműködőket, még ha ez meg is drágítja a termékeket.
- A modern kori rabszolgaság, a kényszermunka problémájának feldolgozásához az Anthropolis Egyesület kiadványai nyújthatnak fogódzót.
- Álommunkahely. Dolgozzunk ki felmérésen alapuló projektet a következő témában: „Hogyan járulhat hozzá a munkám a fenntarthatósághoz?”
- Rendezzünk vitadélutánt a különböző gazdasági növekedési modellek előnyeiről és hátrányairól.
- A munkáltatók és munkavállalók szükségleteinek és szempontjainak megértéséhez a szülőkkel, egyéb felnőtt családtagokkal témába vágó interjúk készülhetnek.
- Ismerkedjünk meg a társadalmi vállalkozás fogalmával, ötleteljünk, készítsünk üzleti tervet – akár a megvalósításba is belefoghatunk. A diákvállalkozásokkal kapcsolatban a Junior Achievement Magyarország útmutatójából, a társadalmi vállalkozásokkal kapcsolatban pedig például a Napút cikkéből tájékozódhatunk.
- Az országok közti jövedelmi különbségek bemutatásához hasznos statisztikákat találhatunk a www.worlddata.info/average-income.php oldalon, a munkaórák közti különbségek érzékeltetésére pedig a data.oecd.org/emp/hours-worked.htm oldalon.
- A férfiak és nők közti jövedelmi különbségek alakulását jól szemléltetik a KSH oldalán közölt infografikák.
- Az erőforrás-hatékonyságra és a fenntartható gazdasági gyarapodásra izgalmas példákat találhatunk a kekgazdasag.hu/kek projektek oldalon. A tanulók ki is választhatnak egyet, hogy megismertessék társaikkal, kiemelve, hogy mivel járul hozzá a fenntarthatósághoz.