2022. május 28., Csanád, Emil
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés nem egy önálló tudomány, hanem maga az élet

Elengedhetetlen, hogy az önmagunkért érzett felelősség alapján, az egész életünkre kivetítve gondolkodjunk a fenntarthatóságra törekvésre minden tantárgy, minden program esetében – hangsúlyozta az Új Köznevelésnek adott interjúban Czippán Katalin, aki évtizedek óta fenntarthatósági szakértőként és tanácsadóként tevékenykedik többek között az oktatás és a képzésfejlesztés területén.

A Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) Nevelési és Kommunikációs Bizottságának egykori alelnöke, a Természeti nevelés a fenntarthatóságért szakbizottsága vezetője
az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának az interjúban hangsúlyozta: „a fenntarthatóság, a fenntartható fejlődés nem egy önálló tudomány, hanem maga
az élet, amelyhez mindennek, így minden szaktárgynak köze van”.

A szakértő szerint a fenntarthatósági célok megvalósítása és a világ válsághelyzeteinek kezelése kapcsán szükségszerűen kulcsfontosságú a természettel való felelős együttélés fontosságának felismerése.

Ha ezt beépítjük az oktatásba, és megmutatjuk, hogy a természet állapota miként függ össze például a klímaváltozással, akkor fogunk
tudni mit kezdeni a globális felmelegedés által előidézett válsághelyzetekkel

– mutatott rá Czippán Katalin, aki szerint eddig is sokan foglalkoztak a környezeti neveléssel, az új pedagóguskompetencia beemelése azonban az érdeklődés középpontjába emelte azt, így előmozdítja a fenntarthatóságra nevelés egész intézményes megvalósítását.

Kiemelte: a Fenntarthatóság kerettanterv megszületése szorosan kapcsolódik a 2016 óta zajló Fenntarthatósági Témahetekhez. „A tanárokkal és iskolákkal való együttműködés során megfogalmazódott, hogy jó lenne egy kifejezetten ezzel a kérdéskörrel foglalkozó tankönyv. Ezt gondolták tovább a projektvezetők és a Kék Bolygó Alapítvány, így született meg az említett kerettanterv, valamint a szorosan hozzá kapcsolódó Zöld Föld komplex taneszközcsomag.”

Fotó: courtneyk/E+/Getty Images

Olyan tankönyvet akartak készíteni, amely a diákok valós élethelyzeteiből indul ki, így ezek köré – például öltözködés, divat, sportolás, közlekedés, étkezés – szerveztük a tartalmat – mondta el Czippán Katalin:

„Kulcsfontosságú bemutatni a diákoknak, hogy a fogyasztásunk és a cselekedeteink hogyan hatnak a természet állapotára és vissza ránk, annak érdekében, hogy rendszerben tudjanak gondolkodni.”

Az egyes témakörökhöz kapcsolódó magazinformátum elősegíti, hogy akár egy egyórás tantárgy keretében feldolgozhatók legyenek az egyes témák. Minden tanár a saját szakterületének és az osztály érdeklődési körének megfelelően tudja kiválasztani a számukra érdekes cikkeket. Bár a tankönyv a szabadon választható fenntarthatóság tantárgyhoz készült, de a tanárok visszajelzései alapján minden órához használható.

Neked ajánljuk
Erdőböngésző: online játékban tárulnak fel a tölgyerdők titkai A szegedi a legfenntarthatóbb egyetem Magyarországon Kék Bolygó Podcast: Elnöki tanóra A világon elsőként felelős turistákat jutalmaznak speciális programmal egy szigeten Gyereknapi programokkal, kisállatokkal, lepkekerttel készül az Állatkert a hétvégére
Tovább a forrásra: oktatas.hu
Vissza
Hírfolyam