2018. július 21., Dániel, Daniella
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Újabb különleges felfedezés az Amazonas őserdőjében

Az Amazonas őserdője – amelynek a megőrzése évtizedek óta a környezetvédelem egyik legfontosabb ügye – újabb felfedezéssel igazolta, hogy a földi élet sokfélesége szempontjából kiemelt jelentőségű helyszín.

Az aranykoronás manakin az Amazonas őserdejében élő, extrém ritka madárfaj: a zöld, de a fejnél élénksárgába váltó tollazatú, a laikusokat egy papagájra emlékeztető madarat 1957-ben fedezték fel, de egészen 2002-ig kellett várni, hogy újra vadon élő példányra bukkanjanak a kutatók.

A madár genetikai vizsgálata most újabb szenzációt hozott: kiderült, hogy két másik faj, az egymással egyébként közeli rokon opálkoronás és hósapkás manakin hibridjeként jött létre, és később külön fajjá fejlődött.

A genomvizsgálat alapján nagyjából 180 ezer évvel ezelőtt jött létre a faj, a szüleinek számító két faj pedig egy közös őstől származott, és 300 ezer éve vált ketté a fejlődésük.

Madarak esetében ez az első dokumentált eset hibrid faj kialakulására. A kutatók szerint a különleges földrajzi adottságok és a fajok izoláltsága tette mindezt lehetővé.

Lepidothrix vilasboasi Fotó: Dysmorodrepanis/ Wikimedia Commons