2018. október 16., Gál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Klímaváltozás: Megduplázódott az Alaszkában hulló hó mennyisége

Az 1800-as évek közepe óta megduplázódott az Alaszkai-hegységben hulló hó mennyisége - derítette ki egy új kutatás, amelyet a Scientific Reports folyóiratban publikáltak decemberben.

A Dartmouth College, a Maine-i Egytem és a New Hampshire-i Egyetem tudósai által végzett kutatás szerint az ipari korszak beköszöntével jelentősen megnőtt az Alaszkai-hegységben hulló hó mennyisége. Míg 1600 és 1840 között évente 2,5 méter hó esett a térségben, ez azóta évi átlag 5,5 méterre nőtt.

A kutatókat teljesen megdöbbentette ez a hatalmas változás. „Ellenőriztük, aztán még egyszer ellenőriztük az eredményeket, hogy biztosak legyünk abban, amit találtunk” - mondta el Erich Osterberg, a Dartmouth College tudósa. A kutatáshoz két jégmintát elemeztek, amelyeket az alaszkai Denali Nemzeti Parkban, a Hunter-hegyről gyűjtöttek 4 ezer méter magasságban.

Az alaszkai Hunter-hegy északi oldala Fotó: commons.wikimedia.org

A tanulmány szerint a trópusi óceánok felmelegedésének köszönhetően felerősödik a meleg, nedves levegő áramlása, és ez okozza a hómennyiség növekedését. „Amerre csak nézünk a Csendes-óceán északi térségében, a trópusi óceánok melegedésének hatását tapasztaljuk. A téli időjárás teljesen más most, mint 200 évvel ezelőtt” - mutatott rá Dominic Winski, a jelentés egyik szerzője, aki szintén a Dartmouthban dolgozik.

A tudósok szerint a karbonemisszió, az ipari termelés okozta károsanyag-kibocsátás okozza a bolygó felmelegedését, amelynek következtében felerősödnek a szélsőséges időjárási jelenségek, a szárazságok és az áradások, egyre gyakoribbakká válnak a pusztító viharok.

Az eredeti angol nyelvű cikk, grafikonokkal egyetemben a lenti linken található.

Tovább a forrásra: MTI