2018. szeptember 23., Tekla
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A felmelegedés miatt csökken a hím teknősök száma

A Current Biology folyóiratban megjelent új tanulmány szerint még nagyobb veszélyben vannak a közönséges levesteknősök (Chelonia mydas), mint eddig hittük – számol be a Live Science alapján a 24.hu. A kutatók a Nagy-korallzátony közelében található fészkeket vizsgálva arra jutottak, hogy rendkívül kevés hím teknős kel ki. A jelenség hátterében a globális felmelegedés áll.

A Michael P. Jensen, az amerikai Nemzeti Éghajlati Adatközpont tengerbiológusa által vezetett kutatócsapat megállapította, hogy a Nagy-korallzátony környékének legforróbb partjain kikelt teknősök 99,8 százaléka nőstény. Délebbre, a hűvösebb régiókban valamivel jobb a helyzet, itt a fiatal példányok 35 százaléka hím.

Az eredmény nem meglepő, ismerve a teknősök biológiáját. A legtöbb teknősfajnál – így a közönséges levesteknősnél is – az egyedek neme genetikailag nincs meghatározva. Hűvösebb körülmények közt több hím, míg melegebb környezetben több nőstény kel ki.

Az, hogy milyen hőmérséklet mellett alakul ki az 50-50 százalékos arány, az adott faj, sőt, az adott fészekcsoport genetikájától függ. Egy kis hőmérséklet-emelkedés azonban már elég lehet ahhoz, hogy szinte teljesen eltűnjenek a hímek. A Raine-sziget pedig, ahol a kutatócsapat által megfigyelt fő fészekcsoport fekszik, látványos felmelegedésen esett át az 1990-es évek óta.

Fotó: Wikimedia Commons/Brocken Inaglory

A csapat egyelőre nem tudja, hogy a nőstények arányának emelkedése milyen hatással lesz a populációra. Bár a hímek gyakrabban képesek szaporodni, mint a nőstények, nem biztos, hogy a maroknyi hím elegendő lesz az egyedszám fenntartásához. Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy a nőstények délebbre vonulva keresnek majd maguknak új hímeket.

A globális felmelegedés más fajok fennmaradására is hatással lehet: a korallok esetében a legújabb vizsgálatok némi bizakodásra adhatnak okot, de vizsgálatok figyelmeztetnek a klímaváltozás súlyos következményeire a bohóchalak és a cápák esetében is.

Macskátlanítanának egy új-zélandi települést Három évig számolják majd, hány macska él Washingtonban Japán újra legalizálná a bálnavadászatot A műanyagok megadóztatása nagyot lendíthetne a termékek felelős felhasználásán A globális felmelegedés hűti a gazdasági teljesítményt