2018. szeptember 22., Móric
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Pillangóhatás: 200 millió éves Földlakók

Már legalább 200 millió éve élnek lepkék a Földön – derítette ki egy amerikai-német-holland kutatócsoport németországi ősi kőzetekben talált kitinpikkely-fosszíliák elemzése alapján. Felfedezésük feltárja, hogy a korábban véltnél 70 millió évvel korábban éltek pikkelyes-szárnyúak bolygónkon – adta hírül a BBC News Honlapja.

A porszem nagyságú kitinpikkelyek - más néven hímpor - a lepkék szárnyait borítják, innen kapta a rend latin nevét - Lepidoptera.

Vörös admirális lepke

Az ősi kitinpikkelyek elemzéséből kiderült az is, hogy azok néhány olyan molylepke- és lepkefajé, amelyek még ma is élnek és hosszú pödörnyelvük van a nektár kiszívásához.

"Felfedezésünk a szívószervvel bíró rovarok evolúcióját mintegy 70 millió évvel korábbra teszi. Azaz jóval öregebb ez a rend, amelyről korábban azt feltételeztük, hogy a virágokkal együtt fejlődött ki a Földön"

- hangsúlyozta Bas van de Schootbrugge, az Utrechti Egyetem kutatója.

A földtörténeti jura kort (195,56-145,5 millió éve) a nyitvatermő növények, mint a tűlevelűek uralták, amelyek édes nektárt termelnek. Ezek a primitív rovarok ezt a nektárt fogyaszthatták még az előtt, hogy a virágos növények mintegy 130 millió éve kifejlődtek.

A nemzetközi kutatócsoport felfedezését a Science Advances című tudományos folyóiratban mutatta be, és magyarázatot is adott arra, hogyan terjedtek el a lepkék bolygónk minden kontinensén az Antarktiszon kívül.

Az ősi kőzetekből kiderült, hogy ezek az ősi pikkelyes-szárnyúak túlélték a triász végi (201 millió éve történt) tömeges kihalást, amikor számos faj elpusztult.

Hazánkat is meghódítják a villanyautók Az állatoknak is van szuperhősük Egyre többen keresik a GMO-mentes szóját Őszi színpompa a zirci arborétumban Slow – A lassúság dícsérete