2018. augusztus 21., Hajna, Sámuel
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Elszabadulhat a sarki jégbe zárt higany

Félelmetes következtetésre jutottak méréseik alapján amerikai földtudósok: az északi sarkkörön túli földterületek állandóan fagyott talaja, az úgynevezett permafroszt kétszer annyi higanyt tartalmaz, mint a Földünk többi részén található higanylelőhelyek összessége. A klímaváltozás következtében egyre jobban melegedik ezeken a területeken a talaj, a talajjal együtt felolvadó higany pedig belefolyik a vizekbe, tengerekbe – visszafordíthatatlan károkat okozva az élővilágban.

A US Geological Survey kutatói a Geophysical Research Letters szaklapban közölték tanulmányukat, ami alapvetően a permafrosztban lévő higany megméréséről szól. A kutatók 2004 és 2012 között 13 helyen vettek mintát az Alaszkai permafrosztból, olyan helyekről, amelyek az egész északi félteke permafrosztterületeit jól reprezentálják. A mintákban talált higanymennyiségek adatait összevetették korábbi tundraminták és 11 ezer olyan korábbi minta adataival, amelyeket nem permafrosztterületről gyűjtöttek más tudósok.

Az amerikai kutatók számításai szerint döbbenetes mennyiségű higany lehet az északi félteke permafrosztjában: 793 millió kilogrammra (56,8 millió literre) becsülik az északi fagyott talaj mérgező nehézfémtartalmát.

Ekkora mennyiség nem okozna gondot, ha ott is maradna, ahol van. A baj az, hogy nem marad ott.

Az élő vizekbe került nehézfémet az ott tanyázó mikrobák dimetil-higannyá, az egyik legerősebb ismert idegméreggé tudják alakítani. Ez nemcsak a tengeri halakat fogyasztó emberre veszélyes, hanem végig az egész táplálékláncon károkat tud okozni, mozgási zavarokat, születési rendellenességeket okozva a mérgezést elszenvedő élőlényekben és utódaikban, írja a Live Science nyomán az index.hu.

Három évig számolják majd, hány macska él Washingtonban A havasi nyulakat is sújtja a klímaváltozás Feketetorkú szürkebegyet figyeltek meg Magyarországon A jégkorszakoktól a globális felmelegedésig: amikor az éghajlat írja a történelmet Cipzáras cifraságok