2019. február 18., Bernadett

Megint borulnak a klímamodellek? Hőségben leáll a fák fotoszintézise

Egy új felfedezés felboríthatja a Föld karbonháztartásáról és a klímapolitika emissziócsökkentéseiről szóló konszenzust. Az extrém melegben a fák levelei „izzadni” kezdenek, és nem szívják magukba a levegőből a szén-dioxidot.

Eddig a biológusok úgy tudták, hogy a fotoszintézis és a fák izzadása, vagyis hogy vizet engednek ki magukból, nem működhet külön-külön. De a University of Western Sydney kutatói egy éven át tartó vizsgálat folyamán meglepő jelenségre bukkantak.

A Global Change Biology című folyóiratban közölt tanulmány szerint a kánikulák idején a fák ideiglenesen felhagynak azzal, hogy magukba szívják a szén-dioxidot, de továbbra is képesek vizet kibocsátani magukból a leveleiken keresztül. Úgy vélik, ez az „izzadás” segít a fáknak abban, hogy lehűtsék magukat.

Ebben az egészben a karbonelnyelő képesség csökkenése az igazán aggasztó. A klímaváltozásról szóló kivetítések azzal számolnak, hogy a tikkasztó kánikulák egyre sűrűbbekké és erősebbekké válnak a jövőben. Márpedig ez „bekapcsolhatja” a fáknak ezt az izzadó üzemmódját, amikor egy ideig megszűnnek karbonelnyelőkké válni.

A tudósok a jövőben azt szeretnék megvizsgálni, hogy a kísérlet vajon hasonló izzadást és a szén-dioxid-elszívó képesség csökkenését vonja-e maga után más földrészeken honos fáknál is. Ha kiderül, hogy ez nem helyspecifikus jelenség – amire nagy esély van –, akkor az megboríthatja az egész klímapolitikát és a karbonelnyelésre vonatkozó kalkulációkat.

NASA-képek az Aletsch-gleccser olvadásáról A kemény telet a vadmacskák és a természetvédők is megszenvedik Németországban Majdnem 90 Celsius fokkal melegebb Ausztrália, mint Amerika Mit teremtettek az alkotó energiák? Már kisebb légszennyezettségnél is tájékoztatnák a budapestieket