2019. március 26., Emánuel

Az erdőpusztulás felgyorsítja a globális felmelegedést

Amennyiben az erdők pusztítását nem sikerül megállítani, különösen a trópusi régiókban, a globális felmelegedés sokkal súlyosabb szinteket érhet el, mint eddig gondoltuk – állítja egy nemzetközi kutatócsoport a Nature Communications című folyóiratban publikált tanulmányában.

Jelenleg egyes területeken, így például Amazóniában, az esőerdők akár 7000 négyzetkilométert is veszíthetnek területükből évente. Ez pár évtizeden belül az erdővesztés radikális felgyorsulásához vezethet, ami a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésében elért eredményeinktől függetlenül felgyorsíthatja a globális felmelegedés folyamatát.

A Leedsi Egyetem által koordinált kutatás során matematikai modelleket készítettek annak megállapítására, hogyan alakult volna a Föld hőmérséklete a légkör azonos összetétele mellett, a mostani erdőfelület hiányában. A hőmérsékletre hatást gyakorló tényezők között számításba vették többek között az úgynevezett albedót is, amely egy adott típusú földfelszín napenergia-visszaverési képességét mutatja meg.

A kutatók eredményei alapján azonos légköri összetétel mellett, az erdők hiányában, az 1850-es évek óta lezajlott felmelegedés mostanra mintegy 0,8 Celsius-fokkal magasabb átlagos globális hőmérsékletet eredményezett volna.

„A tanulmányunk fényében még egyértelműbbé vált, milyen fontos, hogy ezeket az erdőségeket megvédjük. Ráadásul újraerdősítési programok indítására is szükség lenne, különösen a trópusi régiókban. Enélkül a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére tett erőfeszítések nem bizonyulhatnak elegendőnek” – mondta Paulo Artaxo a São Pauló-i Egyetem Fizikai Kutatóintézetének professzora.

A korallok elmenekülhetnek a nagy meleg elől A klímaváltozás nem csak a fákat, az ökoszisztémát is átalakítja Magyarország is megvétózza az EU klímacélját Egy hét, amikor minden a fenntarthatóságról szólt Hazatért Gemencbe Zoltán, a jeladós fekete gólya