2018. augusztus 17., Jácint
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Sikerült mesterségesen létrehozni orrszarvúembriókat

Először sikerült laboratóriumban, mesterséges megtermékenyítéssel orrszarvúembriókat létrehozni német tudósoknak. Ennek köszönhetően néhány hónappal az utolsó hím északi szélesszájú rinocérosz, Sudan elpusztulása után újraéledt a remény, hogy megmenthető a közvetlenül a kihalás előtt álló alfaj.

A Nature Communications című tudományos lapban megjelent tanulmány szerzői, Thomas Hildebrandt, a berlini Leibnitz Zoológiai Kutatóintézet (IZW) munkatársa és kutatócsoportja a világon elsőként végzett sikeres „orrszarvú-lombikprogramot”, a megtermékenyített sejtekből embriók fejlődtek ki.

A petesejtek európai állatkertekben élő déli szélesszájú orrszarvúktól származtak, a hímivarsejtek északi hímek tárolt spermájából.

Fotó: Leibniz-IZW

A következő lépés az lesz, hogy a kihalófélben lévő alfaj embrióit hozzák létre. Ehhez petesejteket kell venni a világ utolsó két nőstény északi szélesszájú orrszarvújától – az IZW egy szóvivője szerint ezt augusztusban vagy szeptemberben végzik el.

A két nőstény a márciusban 45 évesen elpusztult Sudan lánya és unokája, mindketten terméketlenek, egy kenyai rezervátumban élnek. Az embriók „dajkaanyái” déli szélesszájú orrszarvúk lesznek, az első vemhesség már 2019 elején elkezdődhet.

Három évig számolják majd, hány macska él Washingtonban A havasi nyulakat is sújtja a klímaváltozás Feketetorkú szürkebegyet figyeltek meg Magyarországon A szárazság a régészek kezére játszott Nagy-Britanniában Jóval magasabb a Déli-óceán szén-dioxid-kibocsátása, mint azt eddig gondolták