2018. október 23., Gyöngyi
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Rádiójelekkel kutatták fel egy invazív darázsfaj fészkét brit tudósok

Rádiójelek segítségével kutatták fel ázsiai lódarazsak fészkét brit tudósok, akik szerint módszerük áttörést jelent az invazív faj nagy-britanniai terjedése elleni harcban.

Az Exeteri Egyetem kutatói elektronikus rádiójeladókat szereltek a méheket elpusztító és felfaló ázsiai lódarazsakra (Vespa velutina), hogy a fészkükhöz jussanak. A Communications Biology című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányt társszerzőként jegyző Juliet Osbourne professzor szerint az új technológia kulcsfontosságú a lódarazsak térhódítása elleni küzdelemben.

Az ázsiai lódarázs királynői akár 3, a dolgozók 2,5 centiméteresre is megnőhetnek. Barna-fekete testüket sárga csíkok tarkítják, barna végtagjaik sárgán végződnek, fejük fekete, „arcuk” narancsos-sárgás.

Fotó: Exeter University / Peter Kennedy/hvg.hu

Peter Kennedy, a kutatás vezetője a BBC-nek elmondta, hogy befogtak és részlegesen megfagyasztottak néhány lódarazsat, hogy varrócérnával rájuk erősíthessék a jeladókat. Így akár 1,3 kilométeres távolságra is követni tudták a rovarokat.

A faj nyugat-európai terjedése az elmúlt évtizedben kezdődött. 2012-ben két fészket találtak Spanyolország északi részén, tudósok szerint a fészkek száma már meghaladja a 10 ezret az országban. Nagy-Britanniában először 2016-ban láttak ázsiai lódarazsat Gloucestershire-ben, és két év alatt további hat helyen bukkantak fel.

Borítókép: Danel Solabarrieta/flick.com

Macskátlanítanának egy új-zélandi települést Három évig számolják majd, hány macska él Washingtonban Újabb különleges cet esett áldozatul a tengerben lebegő műanyagnak A sarki jég fehérjét a burjánzó planktonok kékeszöldje válthatja fel Számít, mit eszel!
Tovább a forrásra: hvg.hu