2018. augusztus 17., Jácint
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Az erdőterápia jótékony hatásai

Bár látszólag egyre jobban eltávolodik az ember az anyatermészettől, a fák között töltött programok fontosságát és népszerűségét ma sem lehet kétségbe vonni. Talán te is érezted már, hogy egy nagy túra alatt megmagyarázhatatlan nyugalom tölt el. Az erdőterápia gyakorlata a természetjárás tudományosan bizonyított testi-lelki jótékony hatására épül, mely segít a kikapcsolódásban, a stresszoldásban és az energiaraktárak feltöltésében.

Japán terápiás módszer

Az erdőterápia alapja a japán Shinrin-yoku, szó szerint fordítva erdőfürdőzés gyakorlata, melynek célja, hogy az ember megmerítkezzen a természet áldásos légkörében, vagyis minden érzékével befogadja, megtapasztalja az erdőt. Az eredeti módszer keretében terápiavezetők segítik ebben a résztvevőket.

Az erdőterápia ugyanis nem egy egyszerű séta. Teljes koncentrációt igényel, a gyakorlatok alatt semmi nem terelheti el a figyelmet a látvány, a hangok és a szagok pillanatnyi befogadásáról.

Az összpontosítás segít kikapcsolni az agy aggodalmas, csapongó gondolatait. A hangsúly azon van, hogy a megtapasztalt dolgokat csak érzékeljék, és ne értékeljék azokat.

Légzésfigyelő gyakorlat

A terápia egyik hasznos gyakorlatához ülj le a fák között kényelmesen, és összpontosíts befelé, a lélegzeteidre. Figyelj meg minden apróságot, ami változtat a légzésed ritmusán: lehet ez egy érzés, egy látvány vagy egy hang is. Most fordítsd meg a feladatot: ha észlelsz valami újat, nézd meg, mennyit változik a légzésed.

Dr. Scott Bea clevelandi klinikai szakpszichológus szerint ez a feladat sok gyakorlással segít a bénító, zavaró gondolatok elengedésében. Egy terápiával egybekötött kirándulás csupán néhány óráig tart: bár a hatás már ennyi idő után érezhető,

a téma szakértői szerint a rendszeres gyakorlás járul hozzá igazán az egészségügyi előnyök kihasználásához.

Az erdőterápia hatása az egészségre

Egy Mijazaki Josifumi vezette japán kutatás során kimutatták, hogy az erdőterápia jelentősen csökkenti az adrenalin, a noradrenalin és a kortizol, azaz a stressz hatására termelődő hormonok szintjét. Egy másik, szintén japán kutatásban ráadásul arra is rámutattak, hogy a gyakorlatok kedvezően befolyásolták a vérnyomást és többek között az adiponektin szintjét is: ez utóbbi segíti a vércukorszint szabályozását és az anyagcsere megfelelő működését is.

Egy másik tanulmány pedig arra jött rá, hogy a növények által termelt fitoncid vegyületek, melyek a fertőzések ellen védik őket, az emberi immunrendszerre is hatással lehetnek.

Természetesen a természetjáráshoz szorosan kapcsolódik a testmozgás is, ami szintén betegségmegelőző hatású lehet. A távol-keleti eredetű, vezetett gyakorlatok Magyarországon is elérhetők, többek közt Budapesten, a Széchenyi-hegyen, de a Bükkben, Noszvajon is kínálnak ilyen lehetőségeket az érdeklődők számára.

Korábbi cikkünkben bemutattuk a 10 legszebb magyar erdőt, melyeket ezúttal is jó szívvel ajánlunk a kirándulni vágyóknak.

Neked ajánljuk
Madárbarát elektromos megoldások kialakításán dolgozik az E-on Egymilliárd embert veszélyeztet a hőség Növekvő érdeklődés a biodinamikus gazdálkodás iránt A szárazság a régészek kezére játszott Nagy-Britanniában Jóval magasabb a Déli-óceán szén-dioxid-kibocsátása, mint azt eddig gondolták
Tovább a forrásra: femina.hu
Vissza
Hírfolyam