2018. szeptember 19., Vilhelmina
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A kihalt barlangi medvék örökítőanyaga tovább él a mai barna medvékben

A ma élő barna medvék magukban hordozzák a jégkorszaki barlangi medvék génjeit – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

„A kihalt fajok eszerint genetikai síkon még több tízezer éven át részt vehetnek az evolúcióban” – fejtette ki a kutatásban részt vevő Ron Pinhasi bécsi biológus. A kutatócsoport eredményeiről a Nature Ecology and Evolution című szaklapban megjelent tanulmányban számolt be.

Pinhasi és kollégái egy barna medve és négy barlangi medve 71 és 34 ezer év közöttire tehető maradványaiból, pontosabban az úgynevezett sziklacsontból nyerték ki azok örökítőanyagát.

A Bécsi Egyetem antropológiai tanszékének munkatársa fedezte fel, hogy ez a belsőfül-csont különösen sok örökítőanyagot tartalmaz, és ebből az emberek és a medvék esetében is jól konzervált régi DNS nyerhető ki.

A barlangi medvék valószínűleg olyanok voltak, mint holmi nagy és nehézkes felépítésű barna medvék. Elsősorban növényekkel táplálkoztak. Mintegy 25 ezer éve haltak ki, ehhez valószínűleg az ember is hozzájárult.

Így nézhetett ki a barlangi medve Fotó: James St. John/flickr.com

A két barlangi medve maradványa Ausztriából származik, ugyanúgy, mint a barlangi medvékkel egy időben élt barna medve csontjai is. Ezeken kívül a kutatók szekvenálták ma élő barna, fekete és jegesmedve, valamint pápaszemes medve és panda örökítőanyagát. A kutatást Alex Barlow, a Potsdami Egyetem munkatársa vezette.

A DNS-szekvenálás alapján kiderült, hogy a barna medvék és a barlangi medvék egykoron legalább alkalmanként párosodtak és keveredtek egymással.

Ahogy a 41 ezer éve élt barna medvében, úgy a közelmúltban élt példányban is fellelhető a barlangi medve örökítőanyaga – előbbi örökítőanyagának 2,4 százaléka, utóbbi DNS-ének 0,9-1,8 százaléka egyezik meg a barlangi medvéével. A közös utódok eszerint termékenyek voltak, különben az örökítőanyag-keveredés nem őrződött volna meg.

„Mivel az egyes állatoknál a barlangi medvék örökítőanyagának különböző részei jelentkeztek, a DNS egy jelentős része valószínűleg megtalálható a mai barnamedve-populációban. A barlangi medvék tehát nem haltak ki teljesen” – fejtették ki a tudósok.

A barlangi medvéknél is megtalálhatók a barna medve génjei, bár kisebb mértékben. Azt, hogy a barlangi medve génjei a barna medve számára előnyt jelentettek-e az evolúció során, ahogyan a Neander-völgyi ember immunrendszerének génjei előnyt jelentettek a modern ember számára, nem tudni – mondta Pinhasi.

Borítókép: Pixabay.com