2018. december 10., Judit

A szúnyogokon keresztül a madarakba és denevérekbe is bejut a mikroműanyag

A szúnyogok révén a madarakba, denevérekbe és pókokba is bekerül a mikroműanyag – állapították meg brit kutatók.

Az apró műanyagrészecskék, amelyeket a szúnyogok még lárvaként lenyelnek a vízben, a kifejlett, repülő állatokban is megtalálhatók. A mikroműanyagot így a szúnyogokkal táplálkozó állatok is felveszik – írja az Amanda Callaghan, a Readingi Egyetem tudósa vezette kutatócsoport.

A tudósok szerint ez az első tanulmány, amely bebizonyította, hogy a mikroműanyag a repülő rovarokon keresztül bekerülhet a szárazföldön élők táplálékláncába.

A kutatók dalos szúnyogok (Culex pipiens) vizsgálata során figyelték meg, hogy az apró, két mikrométeres műanyag golyócskák különböző életszakaszokon át a testükben maradtak.

Dalos szúnyog lárvája mikroszkóp alatt Fotó: Doc. RNDr. Josef Reischig, CSc./Wikimedia Commons

A kutatás során használt műanyag golyócskák fluoreszkálnak, ezért mikroszkóp alatt jól láthatók. A kutatók így meg tudták állapítani, hogy a szúnyogok testében a mikroműanyag hol vészeli át az életszakaszok közötti átmenetet. Ezek az úgynevezett Malpighi-edények, melyek a kiválasztást végzik a rovarok szervezetében, és leginkább a vesékhez hasonlíthatók.

A kutatók úgy vélik, hogy laboreredményeik más rovarokra is vonatkoztathatók.

„Mivel a dalos szúnyogokat itt modellorganizmusként használtuk, minden édesvízi rovar, amely mikroműanyag felvételére képes, a műanyagot valószínűleg szárazföldi, kifejlett állapotában is magában hordozza” – írták a kutatók tanulmányukban.

Nagyfülű denevér Fotó: Gilles San Martin/Wikimedia Commons