2018. december 10., Judit

Repülőn érkező siklók tizedelik egy sziget madárvilágát

Minden idők legpusztítóbb kártevői közé nőtték ki magukat az Ausztráliából potyautasaként Guamra érkezett barna mangrovesiklók (Boiga irregularis), amelyek évtizedek óta tizedelik az Egyesült Államokhoz tartozó csendes-óceáni sziget élővilágát – derült ki egy ausztrál tanulmányból.

A Queenslandi Egyetem munkatársaként dolgozó Bryan Fry szerint az Ausztráliában és Pápua Új-Guineában őshonos barna fakígyót a második világháború idején amerikai hadihajókon hurcolták be Guamra. A megszaporodott hüllők azóta a sziget több őshonos madárfaját is kipusztították, aminek nyomán ma már mindössze három madárfaj él a szigeten. A professzor hozzátette:

„A kígyók olyan mértékű károkat okoztak, hogy immár minden idők legpusztítóbb kártevői közé tartoznak.”

Fotó: Gordon H. Rodda/Wikimedia Commons

A macskaszemű kígyók Afrikában fejlődtek ki, és villámsebességgel terjedtek el az indiai szubkontinensen, egészen Délkelet-Ázsiáig és Ausztráliáig. A kutatók szerint a kígyók speciális mérge a felelős a hüllők „robbanásszerű természetes terjeszkedéséért”.

„Az elmúlt nyolcvan évben pedig, legalábbis a barna fakígyó esetében, erre a biológiai előnyre még a légi közlekedés kialakulása is rásegített”

– magyarázta Fry, aki a Journal of Molecular Evolution című folyóiratban publikálta az eredményeit. A kutató szerint Guamról még mindig érkeznek amerikai katonai repülőgépek Hawaiira, és a kígyók továbbra is potyautasként utaznak a gépeken.

Fotó: Pavel Kirillov/flickr.com

Fry szerint most, hogy többet tudnak a kígyó alapvető biológiájáról, segíthetnek kidolgozni egy olyan hatékony módszert, amellyel kezelni lehet a helyzetet, nem csupán a barna fakígyók, hanem más betolakodó fajok esetében is.

Tovább nőtt a kaliforniai tűzvész halálos áldozatainak száma Valóban leépítik a hazai természetvédelmet? Mintha a Marson járnánk, pedig a Vértesben vagyunk Újabb többezres tüntetés volt az ENSZ-klímacsúcs alkalmából Alma, a természet oltalma