2019. március 23., Emőke

Megmentené a bolygót? Egyen kevesebb húst!

Egy új kutatás szerint a húsfogyasztás visszaszorítása az egyik kulcseleme lehet a klímaváltozás elleni harcnak, de bőven lenne dolgunk ezen kívül is.

A növényi eredetű ételekben gazdag, de húsban szegény flexitáriánus étrendre való áttérés, az élelmiszerhulladék felére csökkentése, valamint a mezőgazdasági termelés fejlesztése a három kulcslépés, hogy az emberiség fenntartható jövőt építsen ki magának 2050-re.

A Nature című tudományos folyóiratban publikált tanulmánnyal kapcsolatban a BBC megjegyzi:

a világ jelenlegi élelmezési rendszerének számos negatív hatása van: nagymértékben hozzájárul az éghajlatváltozáshoz, felemészti az ivóvízkészleteket, és túlzott nitrogén- és foszforhasználattal szennyezi a környezetet.

Traktor trágyázás közben Fotó: werktuigendagen /Wikimedia Commons

Mivel 2010 és 2050 között várhatóan növekedni fog a bolygó lakossága és az emberek jövedelme, ezért ezek a negatív hatások 50-90 százalékkal is nagyobbak lehetnek, ami már túlmutatna a bolygó „teherbíró képességén”, hacsak az emberiség nem teszi meg a szükséges intézkedéseket – írták a tudósok.

Az Oxfordi Egyetem kutatói megállapították, hogy a veszélyt nem lehet csupán egyetlen változtatással elhárítani, a három kulcslépést együtt kell megtenni.
A tanulmány vezető szerzője, Marco Springmann szerint

az egyik ilyen kulcslépés a növényi eredetű ételekben gazdag, de húsban szegény, a mediterránhoz hasonló étrend elsajátítása lenne.

Fotó: pxhere.com

„Van, aki mediterránnak hívja, mi flexitáriánusnak. A húsok közül csak a halat fogyasztó, a tojást és tejterméket megengedő vegetáriánus és a szigorúan növényi vegán diéták helyett mi a legkonzervatívabb, húst is tartalmazó étrendet választottuk, de ebben is csak hetente egyszer szerepel vörös hús” – mondta a tudós.

Amennyiben az emberiség erre az étrendre térne át, azzal több mint felére csökkenne a mezőgazdasági termeléssel kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége.

A kutatók szerint a mezőgazdasági termelést is át kellene alakítani. Ebbe beletartozna az emberi egészség számára fontos növények termesztése, valamint a hatékonyabb víz- és trágyafelhasználás.

A tanulmány szerint az élelmiszer-hulladék felére csökkentésével további 16 százalékkal lehetne visszaszorítani a mezőgazdaság környezetre ártalmas hatásait.

A klímaváltozás nem csak a fákat, az ökoszisztémát is átalakítja Egymilliárd fát ültet Ausztrália Március zöldségei és gyümölcsei Milliárdokkal támogatják a kkv-k napelemes fejlesztését Nagyjából 100 liter fáradt olajat öntöttek egy egri árokba