2019. május 23., Dezső

Nem képes lépést tartani az evolúció az emlősök kihalásának jelenlegi ütemével

Számos emlősfaj fog kipusztulni a következő ötven évben, és a természetnek 3-5 millió évre lesz szüksége a regenerálódásra – figyelmeztetnek dán és svéd kutatók, adta hírül az MTI.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közölt tanulmány szerint a bolygó állatvilágát sújtó jelenlegi, hatodik tömeges kihalásért nem a természeti katasztrófák, hanem az ember a felelős.

Fotó: Wikimedia Commons

A kihalások gyors ütemével az evolúció nem képes lépést tartani: ha az emlősök diverzifikációja (sokféleségének kialakulása) normális ütemben folytatódik a következő ötven évben, akkor az emlősöknek 5-7 millió évre lesz szükségük a modern ember megjelenése előtti sokféleség visszaállítására.

A kutatók szerint még a legkedvezőbb forgatókönyv esetén is – ha az emberiség abbahagyja az állatok természetes élőhelyeinek pusztítását és a fajok irtását –, 3-5 millió év kell a jelenlegi biológiai sokféleség eléréséhez.

Fotó: Wikimedia Commons

A kutatók szerint ugyanakkor nem minden faj bír azonos jelentőséggel. Az olyan kevés közeli rokonnal rendelkező állatok, mint az ausztrál erszényesoroszlán vagy a dél-amerikai Macrauchenia nem képviselői – ezek valamelyest hasonlítottak a mai tevékhez, de semmi közük hozzájuk – kihalásával az evolúciós fa egész ágai „szakadtak le”, több millió évnyi evolúciós történelmet megsemmisítve.

A dániai Aarhusi Egyetem paleontológusa, Matt Davis szerint az erdei cickánynak ezzel szemben több száz faja van, vagyis néhányuk kipusztulását túl fogja élni.

Egy rejtett hálózat kényes egyensúlya Az erdőtüzek korai hóolvadást okoznak – a korai olvadás pedig erdőtüzeket Fülemüle dala hívogat... Kárpátalja, Ökörmezői járás (képgaléria) Küzdelem az illegális fakitermelés ellen