2019. március 22., Beáta, Izolda

Nem képes lépést tartani az evolúció az emlősök kihalásának jelenlegi ütemével

Számos emlősfaj fog kipusztulni a következő ötven évben, és a természetnek 3-5 millió évre lesz szüksége a regenerálódásra – figyelmeztetnek dán és svéd kutatók, adta hírül az MTI.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közölt tanulmány szerint a bolygó állatvilágát sújtó jelenlegi, hatodik tömeges kihalásért nem a természeti katasztrófák, hanem az ember a felelős.

Fotó: Wikimedia Commons

A kihalások gyors ütemével az evolúció nem képes lépést tartani: ha az emlősök diverzifikációja (sokféleségének kialakulása) normális ütemben folytatódik a következő ötven évben, akkor az emlősöknek 5-7 millió évre lesz szükségük a modern ember megjelenése előtti sokféleség visszaállítására.

A kutatók szerint még a legkedvezőbb forgatókönyv esetén is – ha az emberiség abbahagyja az állatok természetes élőhelyeinek pusztítását és a fajok irtását –, 3-5 millió év kell a jelenlegi biológiai sokféleség eléréséhez.

Fotó: Wikimedia Commons

A kutatók szerint ugyanakkor nem minden faj bír azonos jelentőséggel. Az olyan kevés közeli rokonnal rendelkező állatok, mint az ausztrál erszényesoroszlán vagy a dél-amerikai Macrauchenia nem képviselői – ezek valamelyest hasonlítottak a mai tevékhez, de semmi közük hozzájuk – kihalásával az evolúciós fa egész ágai „szakadtak le”, több millió évnyi evolúciós történelmet megsemmisítve.

A dániai Aarhusi Egyetem paleontológusa, Matt Davis szerint az erdei cickánynak ezzel szemben több száz faja van, vagyis néhányuk kipusztulását túl fogja élni.

A Wikipedia segíthet a veszélyeztetett fajok azonosításában Sokszínű erdők nélkül nincsenek stabil rovarközösségek sem Vállfákból építenek fészket a városi varjak Áder János: a 21. század a víz évszázada lesz Óriási napelemes rendszert szereltek tetőre a hollandok