2018. december 13., Luca, Otília

Baljós hangon énekel a jég az Antarktiszon

A Ross-selfjég aktivitását vizsgálta egy amerikai kutatócsoport: a tudósok a héten váratlan felfedezésről számoltak be, amely inkább hallható, mint látható. Érzékeny szeizmométerekkel tanulmányozták a Spanyolország méretű selfjég alatti talajt, amikor egy hangfrekvenciát is befogtak.

A hang a hóból hallatszott, a szél és az olvadás keltette vibráció váltotta ki. „A selfjég csaknem folyamatosan énekel, frekvenciája másodpercenként 5 vagy több ciklus” – írták a Geophysical Research Letters oldalán a tudósok, nyomatékot adva az énekel szónak.

Ez túl alacsony frekvencia ahhoz, hogy az emberi fül számára hallható legyen, de ha felgyorsítják a hangot, úgy hangzik, mint valami horrorfilmes szörnyeteg baljós zenei felvezetése, vagy még inkább egy kísérleti elektronikus zenei fesztivál himnusza:

A selfjég a parti síkságról a tengerbe nyúló jégtömeget jelenti. A Ross-sefljég több mint félmillió négyzetkilométerével a legnagyobbak közé tartozik, és egészen biztosan a legnagyobb a Déli-sark vidékén.

Veszélyesebbek lettek a hurrikánok a klímaváltozás miatt Feltérképezik a Föld minden élőlényének genetikai kódját Előttünk az Özönvíz Hat légtisztító szobanövény, ami segít a karácsonyi nagytakarításnál Már tesztelhető a fehérvári okosparkolási rendszer