2018. december 19., Viola

Ha kihal egy faj, kihalhat az is, amelyik a másikkal táplálkozott

A növény- és állatfajok szélsőséges környezeti változások miatt bekövetkező kihalása megnöveli annak kockázatát, hogy beindul egy kihalási dominóeffektus. Ez végső soron a földi élet megsemmisüléséhez vezet.

A Scientific Reports című folyóiratban publikált tanulmány kutatói kétezer földi szimulációt modelleztek, és vizsgálták, mi történik a földi élettel különböző katasztrófák esetén, például egy aszteroida becsapódása következtében, vagy a globális felmelegedés hatására.

Az eredmény szerint nagy veszélyt jelent a „társkihalás”, amikor egy faj azért hal ki, mert eltűnik az a másik faj, amelytől a fennmaradása függ.

Jellemző ökológiai kapcsolat az állatok között az északi szárazföldi ökoszisztémában Fotó: wikipedia.org

A tanulmány példaként hozta fel, hogy a méhek kihalása esetén kihalnak a növények, amelyeket beporoznak, kihal a gepárd, amely egy bizonyos antilopfajtára vadászik, ha az a faj eltűnik, és kihal a koala, ha eltűnik az a bizonyos eukaliptuszfaj, amelynek levelével táplálkozik. A globális felmelegedés esetén a hővel szembeni intolerancia és a „társkihalás” kettőse oda vezet, hogy

5-6 fokos globális hőmérséklet-emelkedés következtében az élet legnagyobb része eltűnhet a bolygóról.

A kutatók szerint ha nem számolunk a dominóeffektussal, akkor hamis, túl optimista képet kapunk a klímaváltozás jövőbeli hatásáról.

A sarkköri ökoszisztéma jellemző tulajdonsága, hogy termőtalaj és szárazföldi növényzet híján az alapját az óceán mikroszkopikus élőlényei, a fito- és zooplanktonok adják. Ezért a tápláléklánc minden tagja állandó vagy időszakos jelleggel vízi életmódot folytat, illetve táplálkozni visszatér a tengerbe Forrás: enfo.agt.bme.hu/Elizabeth Anne Viau/Klebercz Orsolya
Jelentős jegesmedve-populációra bukkantak a Csukcs-tengernél Vészesen fogynak a delfinek Hungarikum a pusztában A szmog akadályozza a napenergia térnyerését? El fog tűnni a krumpli Magyarországról a klímaváltozás miatt?
Tovább a forrásra: hvg.hu