2019. szeptember 22., Móric

A madarak és a krokodilok valaha megosztották egymással fészküket

A romániai magyar paleontológus, Vremir Mátyás szerint a kis madarak és a nagy krokodilok valaha békésen együtt éltek. Erdélyben talált tojáskövületek arról tanúskodnak, hogy az őskori madarak nem féltek megosztani a fészket a hüllőkkel.

Vremir Mátyás 2011-ben a Fehér megyei Alsóváradalján egy folyóparton mintegy 68 millió éves megkövült tojáshéjakat fedezett fel. A Nature című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az erdélyi paleontológus egy nemzetközi kutatócsoporttal együttműködve megállapította, hogy a tojáshéjak két madárfajtól (a krétakorban élt Enantiornithes ősmadáralfaj) egyedeitől, valamint két hüllőfaj (a krokodilok és a gekkók) őseitől származnak.

Egyedülálló gerinces kövületekről van szó, ami annak a bizonyítéka, hogy a legősibb állatfajok ugyanazon a helyen rakták le a tojásaikat.

A krokodil- és gekkótojások jelenléte valószínűleg arra utal, hogy ezeket az állatokat az ősmadarak nemcsak eltűrték, de kétségkívül nem tekintették veszélyesnek az Enantiornithes-tojásokra és -fiókákra.

Dinoszauruszokon ülő Enantiornithes-madarak egy művészi elképzelés szerint Illusztráció: images.fineartamerica.com/Jaime Chirinos

Vremir Mátyás, az Erdélyi Múzeum-Egyesület kutatója szerint a tudósok 13 teljes Enantiornithes-tojást, valamit több ezer tojáshéjdarabot találtak, közöttük krokodiltojásból származókat, de a kőzetben még sokkal több is rejtőzhet.

„A madártojások mérete 4x2,5 centiméter, míg a krokodiloké a pingponglabdáénál valamivel kisebb. Ez a felfedezés nemcsak egy érdekes kőhalom, de egész történelemről tanúskodik, amely még koránt sem tárta fel a titkait” – mondta el az őslénykutató az AFP francia hírügynökségnek.

Amazonas-szakértő: Nem a Föld tüdeje az égő esőerdő Lehet, hogy nem Amazónia a Föld tüdeje, de véd minket, amíg élni hagyjuk Öngyilkos tücskök, zombi csótányok és más parazitamesék Trópusi vihar pusztít Houstonban Kis képes lepkeház – Könyv és művészeti alkotás