2019. május 22., Júlia, Rita

Yoda és Asterix: több mint száz új rovarfajt fedeztek fel egy indonéz esőerdőben

A tudósok szerint a bogarak mind a Trigonopterus nemzetséghez, vagyis az ormányosbogarak közé tartoznak. Az új fajokat főleg a Csillagok háborúja és az Asterix szereplőiről nevezték el. Így lett  egyik Yoda, vagy egy másik Obelix, de Charles Darvin mellett a DNS-kutatás úttörői, Francis Crick és James Watson is névadó lett.

A BBC News tudósításában az olvasható, hogy a bogarak mindössze néhány milliméter nagyságúak, és ebből a rovarcsoportból csupán egyet találtak 1885-ben Celebeszen. Az egzotikus élővilágáról híres szigetet esőerdők borítják, bár nagy részüket kivágták már.

A fényes, zöld Trigonopterus yoda a Csillagok háborúja karaktere után kapta a nevét Fotó: Alexander Riedel

Az újabb bogárfajokat felfedező indonéz és német kutatók szerint sokkal több rovarfajt is lehet még találni a régióban.

„Kutatásunk nem ért véget, lehet, hogy eddig csak a felszínt kapirgáltuk. Celebesz földrajza nagyon összetett, és sok területén még sohasem kutattak e rovarok után” – mondta el Raden Pramesa Narakusumo, az Indonéz Biológiai Kutatóközpont múzeumának bogarakkal foglalkozó kurátora.

A kutatáson dolgozó Alexander Riedel, a Karlsruhei Természettudományi Múzeum tudósa ugyanakkor felhívta rá a figyelmet, hogy az új fajok felfedezése ellenére, részben az erdőirtások miatt, továbbra is csökken a rovarok száma, ami veszélyezteti a biodiverzitást. Az új kutatások szerint világszerte drámaian csökken a rovarpopulációk száma.

A francia Asterix rajzfilmsorozat szereplőiről három bogarat neveztek el. Balról jobbra Asterix, Obelix és Idefix látható Fotó: Alexander Riedel

James Hogan, az Oxfordi Természettudományi Múzeum tudósa szerint a kutatás rávilágított, hogy a biodiverzitásnak milyen nagy része várhat még felfedezésre és katalogizálásra.

A bogarakat DNS-szekvenálással határozták meg. A vizsgálat szerint a Trigonopterus nemzetséghez tartoznak.

Kiadták a teljes jelentést arról, hogy egymillió fajt fenyeget a kihalás Áramütés tizedeli a hazai madárállományt Súlyos árat fizetünk a fényszennyezésért Egy egész gyár is lehet karbonsemleges Zéróemissziós taxi a levegőben