2019. június 25., Vilmos

A klímaváltozás nem csak a fákat, az ökoszisztémát is átalakítja

Egy új amerikai tanulmány rámutat arra, hogyan kapcsolódik össze a klíma, az evolúció, a növények és a talajok. Ez az első kutatás, ami megmutatja, hogy a klímaváltozás miatti evolúció a fapopulációkban milyen változást eredményez.

A Global Change Biology című tudományos lapban megjelent, a Tennessee Egyetem kutatói által készített tanulmány 17 olyan keskenylevelűnyárfa-populációt vizsgált, amelyek eredeti élőhelyükön, természetes módon fordulnak elő.

A tudósok rájöttek, hogy a melegebb területeken élő állományokban kisebb a genetikai változatosság, amelynek következményeként a talaj kémiai és mikrobiológiai összetevői is megváltoznak.

A jövőbeli klímaváltozás csökkentheti a növények alkalmazkodóképességét, különösen a genetikailag kevésbé változatos populációkban. Ahhoz, hogy a stresszesebb körülmények között is túléljenek, erősebb kötődés alakulhat ki a növények és a talaj mikrobiomja között.

Egy keskenylevelű nyárfákból álló kifejlett galériaerdő Wyomingban, a Snake-folyó mentén Fotó: University of Tennessee/Ian Ware, Knoxwille

Ez talán egy olyan mechanizmus lehet, amely egy változó világban az állandóságra törekszik – mondta Ian Ware, az egyetem ökológiai és evolúcióbiológiai tanszékének PhD-jelöltje, a tanulmány szerzője.

A délebbre eső nyárfa-populációknál a melegebb időjárás korábbi rügyfakadást és levélbontást eredményezett. Ez az evolúció csökkenti a genetikai változatosságot, és megváltoztatja azt, ahogy a fák együttműködnek a talaj életközösségeivel. Kimutatták, hogy

ahogyan a klíma melegszik és szárazodik, a populációs szintű genetikai változatosság csökken, és a fák nagyobb hatást gyakorolnak a velük kapcsolatban álló talajlakó mikrobákra és tápanyagforrásokra.

Ez a felfedezés rámutat arra, milyen módon képesek ezek a növények az extrémebb éghajlati körülmények között is túlélni.

Ware szerint ha megértik, hogyan fejlődnek együtt a növény-talaj-mikroba kapcsolatok a klímaváltozás eredményeképpen a különböző élőhelyeken, akkor választ kaphatnak arra is, hogy helyi szinten milyen erők mozgatják az alkalmazkodást, és hogy az miként befolyásolja a nitrogénelérhetőségeket, illetve a széntároló képességet a talajban.

Ezek a felfedezések közvetlen ráhatással lehetnek a klímaváltozást figyelembe vevő természetvédelmi és erdőfelújítási gyakorlatokra,

például az áttelepítésekre („mesterséges vándorlás”), vagy a populációk kezelésére.

A tengeri állatok hatoda pusztulhat ki az évszázad végére a klímaváltozás miatt Ötszázszor gyorsabban halnak ki a növények az emberek miatt A klímát számos tényező alakítja, és biztos, hogy az ember az egyik Mi köze egy budapesti méhészet egymillió méhének a szállodaiparhoz? Vízben úszott Egerszólát