2019. augusztus 20., István

Csúcson voltak a Föld egykori urai, mikor beütött a katasztrófa

Egyes feltevések szerint az évmilliók óta tartó klímaváltozás miatt már amúgy is megroggyanóban volt a dinoszauruszok uralma, amikor becsapódott a gyilkos égitest. A legfrissebb eredmények ezt nem támasztják alá: úgy tűnik, javában virágzott a dinóvilág a katasztrófa előtt.

A tudomány ma egyhangúlag elfogadja, hogy a dinoszauruszok földi uralmának a kréta időszak végén, mintegy 66 millió évvel ezelőtt egy hatalmas aszteroida becsapódása – és feltehetőleg a nyomában beinduló intenzív vulkáni aktivitás – vetett véget. Arról azonban vita folyik, hogy a katasztrófa életük virágjában törte-e ketté a dinók karrierjét, vagy a nagy testű őshüllők már eleve leszálló ágban voltak egy sok millió éve zajló klímaváltozás miatt.

Forrás: Science Photo Library/Mark Garlick

Sok kutató korábban a fosszilis leletanyag tanulmányozása nyomán és egyes matematikai modellek jóslatai alapján úgy vélte, hogy a dinoszauruszok csillaga már leáldozóban volt a becsapódás idején. Erre a dinók fajszámának és változatosságának csökkenéséből következtettek.

Azonban a londoni Imperial College és University College, valamint a Bristoli Egyetem kutatóinak újonnan elvégzett elemzése szerint, amely a modellezés során figyelembe vette az észak-amerikai környezet változását és a dinoszauruszfajok eloszlását a kontinensen, a dinók egyáltalán nem mutatták a hanyatlás jeleit a katasztrófa előtt. Alessandro Chiarenza, az Imperial College földtudományi tanszékének doktorandusza és a kutatás vezetője így nyilatkozott:

Nagyon valószínű, hogy a dinoszauruszok nem voltak eleve pusztulásra ítélve a kréta kor végén, amikor az aszteroida becsapódása véget vetett az uralmuknak, és teret teremtett a bolygón az emlősök, a gyíkszerű hüllők és az egyetlen túlélő dinoszauruszcsoport: a madarak számára.

Forrás: Science Photo Library/Mark Garlick

„Tanulmányunk eredményei arra mutatnak, hogy a dinoszauruszok, mint nagy rendszertani csoport, igenis alkalmazkodóképes állatok voltak, amelyek meg tudtak birkózni a kései kréta kor utolsó néhány évmilliója alatt zajló környezeti változásokkal és klimatikus ingadozásokkal – folytatta Chiarenza. – A nagyléptékű időskálán zajló klímaváltozás nem vezetett a dinoszauruszok lassú hanyatlásához a kréta időszak végső stádiumaiban.”

A Nature Communicationsben megjelent cikk megmutatja, hogyan eredményezte a korábbi vizsgálatokban a kréta végi fajváltozatosság alulbecslését a fosszilizáció körülményeinek esetlegessége.

A cikk második fele az origo.hu oldalán olvasható tovább.

WWF: 53 százalékkal csökkentek az erdőben élő gerincesek 50 év alatt Több mint kétszeresére nőtt a tigrisek száma Indiában A világ egyik legérintetlenebb területe, a Daintree-esőerdő Rengeteg település csatlakozna az európai mobilitási héthez Amikor megfordítjuk az esernyőt