2019. augusztus 20., István

A gorillák különleges módon foglalkoznak halott társaikkal

Ruandában és Kongóban a tudósok megfigyelték, hogy a gorillák néha órákra összegyűltek egy-egy halott állat körül, szemlélték, szagolgatták, babusgatták és nyalogatták. Néhányan agresszív viselkedést is mutattak. A PeerJ folyóiratban megjelent tanulmány szerint azonban ez az érdeklődés kevéssé függött attól, hogy a halott gorilla korábban tagja volt-e a csoportnak vagy sem.

A Dian Fossey Gorilla Alapítvány, a Kaliforniai Egyetem, az Uppsalai Egyetem és a Kongói Természetvédelmi Intézet kutatói a ruandai Vulkán Nemzeti Parkban élő hegyi gorillák viselkedését figyelték meg és vették filmre két gorilla halálát követően. Mindkét példány feltehetően az idős korával kapcsolatos betegség miatt pusztult el. A kongói nemzeti parkban pedig egy keletigorilla-csapat viselkedését tanulmányozták egy példány halálát követően.

Egy Grauer-gorillákból álló csoport veszi körbe egy hím gorilla tetemét a Kahuzi–Biéga Nemzeti Park erdőjében Fotó: gorillafund.or

A kutatók várakozásaikkal ellentétben minden esetben nagyon hasonló viselkedést tapasztaltak a halott gorillával kapcsolatban, függetlenül attól, hogy a gorillák szoros kapcsolatban álltak-e vele, vagy sem.

A hegyi gorilláknál megfigyelték, hogy azok töltötték a legtöbb időt az elhunyt gorilla mellett, amelyek a legközelebbi kapcsolatban álltak vele. Egy elhunyt nőstény fia például megpróbált szopni anyja emlőjéből, holott már kifejlett példány volt. A kutatók szerint ez a bánat jele lehet.

A kongói keleti gorillák hasonlóan gondoskodóan viselkedtek egy halott hímmel, amely korábban nem volt része a csoportnak.

A kutatók arra figyelmeztettek, hogy ez a viselkedés veszélyt jelenthet az állatokra, mivel a halottakkal való kapcsolat révén elkaphatnak betegségeket. Az Ebola-vírus Közép-Afrikában már több ezer gorillával végzett. Jelenleg Kongó keleti részén van Ebola-járvány.