2019. augusztus 26., Izsó

A világ legnagyobb biológiai rendszere

A globális éghajlatváltozás túléléséről szóló cikkekben és tanulmányokban éppen annyira észrevehetetlenek az élet túlnyomó többségét jelentő mikrobák, mint a valóságban. Pedig az élőlények tömegének túlnyomó többségét adják ezek a parányi szervezetek, a baktériumok, a gombák és az algák.

Erre az ellentmondásra hívta fel a figyelmet az a 33 mikrobiológus, akik közös cikket publikáltak a témáról a Nature Reviews Microbiology című tudományos lapban.

Egyszerűen véve a mikrobák világa a bioszféra életbentartó rendszere.

Minden egyes tápláléklánc alján mikrobák vannak, és olyan szélsőséges helyeket hódítottak meg a Földön, ahol másfajta élőlények nem tudnának megmaradni. Alapvetően befolyásolják a többi élőlény sorsát, mégis nagyon keveset tudunk arról, hogy a globális klímaváltozásnak milyen hatása lesz rájuk.

Mikroorganizmusok Illusztráció: dailynews.lk

Amikor például amikor arról van szó, hogy a tehenek túl sok metánt bocsátanak ki, akkor valójában nem a négylábú kérődzők a probléma forrásai, hanem a gyomrukban élő metanogén mikroorganizmusok, a metánt előállító archeák, ősbaktériumok.

A karbonegyenlet másik oldalán is rengeteg mikrobát találunk, amelyek megkötik az üvegházhatású gázokat. Az óceánokban például a mikrobák teszik ki a biomassza 90 százalékát, és ezek rengeteg szén-dioxidot felvesznek.

A klímamodellekben már megjelenik a mikrobák hatása is, de a kutatók szerint ez kevés: minden emberben tudatosítani kell, hogy milyen összefüggés van a láthatatlan élőlények és a globális folyamatok közt.

Tovább a forrásra: index.hu