2019. december 11., Árpád

Új majomfajt fedeztek fel az Amazonas-medence esőerdejében

A kutatók gyakrabban bukkannak ismeretlen fajokra, mint gondolnánk. A mikrobiológusok, de még a trópusi területeket kutató rovarászok munkájának is mindennapos velejárója, hogy addig nem ismert fajokkal kerülnek szembe. Ahhoz azonban, hogy az új fajok, mint a most felfedezett munduruku majom is, sokáig színesíthessék a bolygó élővilágát, meg kell óvnunk az élőhelyét – amit az erdőirtás, a bányászat és a mezőgazdaság is fenyeget.

A becslések szerint a Föld élővilágának még mindig csak eltörpülő hányadát írtuk le. Többségük valószínűleg azelőtt kihal majd, hogy valaha is találkoznánk vele. Az azonban ritkaságszámba megy, amikor egy új nagyobb testű állat, pláne főemlős bukkan fel a szakirodalomban.

Rodrigo Costa Araújo, a brazil Nemzeti Amazonasi Kutatóintézet biológusa évekkel ezelőtt a fák lombjai között három fehér farkú majmot pillantott meg az Amazonas-medence minden emberi civilizációtól távol eső délkeleti térségében, közel a Tapajós és a Jamanxim folyókhoz, ami azért volt különös, mert az ismert helyi majmoknak fekete farkuk van – számolt be a New Scientist.

Miután 2015-ben visszatért az első pillantás színhelyére (ehhez egy hónapig kellett vándorolnia az esőerdőben), nekilátott, hogy kézzel fogható bizonyítékokat szerezzen a majmok létezéséről. Hangszórókból más majomfajok hangjait játszotta le nekik, és járta az erdőt az újabb találkozás reményében.

Nem jött azonnal a siker, Araújo és kollégái három éven keresztül kutattak az új faj után.

A munduruku majom rajza. A kutatók a három év alatt egyre többször találkoztak az újonnan felfedezett állatokkal, de a puszta látvány alapján lehetetlen volt eldönteni, hogy valóban új fajról van-e szó, vagy egy ismert közeli rokon faj helyi, kissé eltérő populációjáról Forrás: National Institute of Amazonian Research

A pontos azonosítás érdekében öt egyedet megöltek, a hivatalos szervek engedélyével. Így a bundamintázatukon túl már a DNS-üket is elemezni tudták. A génmintázatuk, bár közeli rokonságban állt a többi amazóniai majoméval, egyértelműen különbözött is tőlük, így bebizonyosodott, hogy új fajról van szó. Emellett élőhelyük is elkülönült a többi fajétól.

Az új majmot Mico mundurukunak, vagyis munduruku majomnak nevezték el, a helyi munduruku indián törzs után.

Ahogy a brazil őserdő legnagyobb részét, úgy a munduruku majom élőhelyét is az erdőirtás, a bányászat és a mezőgazdaság fenyegeti.

Tovább a forrásra: index.hu