2019. szeptember 18., Diána

Érdekes tanulmány: Az éghajlatváltozás nem érinti az Antarktisz összes gleccserét

Úgy tűnik, hogy az éghajlatváltozás nem érinti az Antarktisz összes gleccserét. Ez a régió a nyugati Ross-tenger partja, amely kulcsfontosságú területe a hatodik kontinensnek, mert egy komplex és változatos óceáni ökosztisztémának ad otthont.

A felfedezésről a Portland Állami Egyetem kutatói és a Boulderben található Coloradóii Egyetem Nemzeti Hó- és Jég Adatközpontja (NSIDC) számolt be egy új tanulmányban.

A nyugati Ross-tenger számos antarktiszi kutatóhelynek, köztük a kontinens legnagyobb amerikai, McMurdo nevű állomásának is helyet ad.

Az Antarktisz-félsziget az egyik leggyorsabban felmelegedő hely a világon, a kontinens szárazföldjének legészakibb részén található gleccserek gyorsan zsugorodnak.

A kutatók munkájukat történelmi térképekre és az elmúlt fél évszázad műholdas képeire alapozták, hogy megvizsgálják a gleccserek tevékenységét egy több mint 700 kilométeres partvonal mentén. A munkában igen hasznos segítséget nyújtottak a NASA geológiai felmérő műholdjai, köztük a 2013-ban indított Landsat 8 eszköz.

A Ross-tenger Fotó: tophir.hu

A kutatók több mint 34 nagy gleccser jégáramlásának, kiterjedésének és elléses eseményeinek (jéghegyek kialakulása) részleteit vizsgálták. Bár mindegyik gleccser változást és visszahúzódást mutatott, ezekben nem volt átfogó mintázat időben vagy az adott földrajzi szélességen.

Az eredmények arra utalnak, hogy

a változások, válaszul a klíma módosulására – a hőmérséklet, a hóesés és az óceán hőmérséklete – a Ross-tenger régiójában minimálisak voltak az elmúlt fél évszázadban.

A gleccserek változása és visszavonulása nem változott a Ross-tenger partján, szemben a gyorsan zsugorodó régiókkal.

Korábbi tanulmányok már 1995 előtt is kis változást dokumentáltak a Ross-tenger partja mentén, amelyet megerősít az új tanulmány, és kiterjeszti az elemzést a jelen időre.

A friss tanulmány alátámasztja az Antarktisz éghajlatváltozásának és a gleccserek válaszának rendkívüli összetettségét.

A Ross-tenger régiója a világon az utolsó megmaradt érintetlen tengeri ökoszisztéma, fókákkal, bálnákkal, tengeri csillagok otthonával. Ötéves vita után 2016-ban – Új-Zéland és az Egyesület Államok együttes javaslatára – egyhangúlag szavazta meg az Antarktiszi Tengeri Élő Erőforrások Megőrzésének Bizottsága a terület védetté nyilvánítását Fotó: scimex.org