2019. november 19., Erzsébet

Sárgulnak a széncinegék, de nem az irigységtől – A felmelegedés hatásai a madarak tollazatára

Magyar kutatók nemrégiben kimutatták, hogy a cinegék színezete összefügg a vizsgálataikhoz használt kísérleti terület augusztusi csapadékviszonyaival és hőmérsékleti jellegzetességeivel. Ezek a változások fokozatosak és kis léptékűek, ezért az emberi szem számára alig-alig észrevehetők, a madaraknak azonban fontosak lehetnek a párválasztás szempontjából.

A Pilisi Parkerdő Zrt. és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Viselkedésökológiai Csoportja együttműködésével lassan négy évtizede folynak ornitológiai kutatások egy erre kijelölt gyertyános-tölgyesben a Szentendrei Erdészethez tartozó Málnás-hegyen. A hosszú távú együttműködés többek között lehetőséget kínál arra is, hogy

a kutatók a klímaváltozás olyan hatásait vizsgálhassák, amelyekre másként nem lenne mód.

A vizsgálatok többsége tavasszal és nyáron, vagyis a madarak szaporodási időszakában folyik, de célzott vizsgálatokat ősszel és télen is végeznek a rezidens fajokkal, mint amilyen az egyébként gyakori fészkelőnek tekinthető széncinege.

Forrás: parkerdo.hu/onlinelibrary.wiley.com

A globális felmelegedés hatására a kísérleti területen az augusztusi időjárás szisztematikusan változik az évek között.

Hosszú távú adatok elemzésével a kutatók nemrégiben kimutatták, hogy a kísérleti terület augusztusi csapadékviszonyaival és hőmérsékleti jellegzetességeivel összefügg a cinegék színezete.

Ha száraz és meleg az augusztus, vagyis amikor a széncinegék többsége a területen levedli régi testtollait, és újakat növeszt, a sárga has újonnan növesztett tollai sötétebb és teltebb színűek lesznek, mint egy nedvesebb és hűvösebb augusztust követően. A tollban található sárga színanyagot a táplálékból nyerik a széncinegék, és feltételezhetően az időjárási viszonyok befolyásolják a táplálék elérhetőségét az erdőben.

A színezetbeli változások fokozatosak és kis léptékűek, ezért az emberi szem számára alig-alig észrevehetők, a madaraknak azonban fontos lehet.

Az ő színlátásuk ugyanis sokkal kifinomultabb az emberénél, és a sárga szín nagy szerepet játszik a széncinegék párválasztásában.

Forrás: parkerdo.hu/onlinelibrary.wiley.com

A közlemény alapját képező tanulmány 2019 júliusában jelent meg az Ibis szakfolyóiratban.

Kacsaláb hozhat fordulatot a dinoszauruszok evolúciókutatásában Hatalmas telefonszámlát csináltak az sms-ező sasok az orosz kutatóknak Így fejlődött a vízügyek kezelése az elmúlt évtizedekben Húsz órán át szenvedett egy elgázolt medve az út szélén, számonkérés lett belőle Fantasztikus finn felfedezés: fehérje-előállítás a levegőből