2020. szeptember 26., Jusztina, Pál

A sarkvidéki tengerek planktonjai kevésbé képesek alkalmazkodni a klímaváltozáshoz (videóval)

A hideg vizű sarkvidéki tengerek planktonjai, szemben a melegebb vizekben élőkkel, nem tudnak jól alkalmazkodni az éghajlatváltozáshoz. Sok sarkvidéki planktonfaj ezért kiszorulhat jelenlegi élőhelyéről, ami hatással lehet a halállományra és az emberi táplálkozás alapjaira.

A planktonok többek között baktériumokból, vírusokból, növényi és állati egysejtűekből állnak. Ezek a mikroorganizmusok, amelyeket a tengeri áramlatok mozgatnak a világ vizeiben, a tengerek minden táplálékláncának alapját alkotják.

Az algák és kék algák fotoszintetizálnak és ezzel oxigént hoznak létre, megkötik a szén-dioxidot, így elnyelik az ember okozta szén-dioxid-emisszió egy részét.

A planktonok sokszínűségének kutatásához a Tara Oceans nevű expedíció 2009-ben és 2013-ban átszelte a világot, és a világ tengereiben 210 helyszínen kereken 35 ezer vízmintát gyűjtött különböző mélységekből. Az expedíció során gyűjtött adatok elemzését végezte el egy nemzetközi kutatócsoport – számolt be róla a Zürichi Műszaki Egyetem (ETH).

Forrás: Tara Ocean Foundation

A szakértők a Cell című szaklapban megjelent két tanulmányukban a planktonok faji sokszínűségének globális eloszlásáról és a genetikai sokszínűségükről számolnak be.
Az egyik tanulmány szerint

a planktonok faji sokszínűsége egyenlőtlenül oszlik el a világ vizeiben. Bár az óceánok egyetlen összefüggő ökoszisztémát alkotnak, a sarkvidékek felé haladva csökken a biodiverzitás mértéke.

A második tanulmányban Shinichi Sunagawa, az ETH és a Svájci Bioinformatikai Intézet (SIB) kutatója vezetésével a tudósok elsősorban a planktonok részét képező baktériumokat és archeákat vizsgálták. Megállapították, hogy ezek a mikrobák a melegebb vizekben nagyobb génkészlettel rendelkeznek, mint a sarkvidéki vizekben élők, ami rugalmasabbá teszi őket.

Szükség esetén a mikrobák közössége különböző géneket be- és kikapcsolhat, így gyorsan alkalmazkodik a megváltozott körülményekhez.

Mivel kevesebb fajból állnak és genetikailag is kevésbé sokszínűek, a hidegebb vizekben élő mikrobaközösségek számára nehezebb alkalmazkodni a magasabb vízhőmérséklethez. A tudósok szerint eredményeik arra utalnak, hogy erőteljesebben kell specializálódnia ezeknek a fajoknak. Emiatt a hidegebb tengeri régiók mikrobáit egy napon kiszoríthatja a melegebb óceánok konkurenciája.

Ha megváltozik a planktonok összetétele, megváltozik a halak táplálkozásának alapja, és végeredményben az embereké is. A világ vizeinek felmelegedése és a planktonok ezzel járó változása a teljes ökoszisztéma számára nehezen belátható következményekkel jár.

A vízmintákat viszonylag rövid idő alatt, négy éven belül gyűjtötték, ebből a fejlődésvonal nehezen kiolvasható. A kutatók szerint a változások megfigyeléséhez hosszú távú és interdiszciplináris projektekre van szükség.