2020. szeptember 27., Adalbert

Egyre több növény él a Mount Everest térségében

Egyre jobban benépesítik a növények a világ legmagasabb hegycsúcsának, a Mount Everestnek a térségét, valamint a Himalája hegységet az Exeteri Egyetem új tanulmánya szerint.

A Global Change Biology című folyóiratban megjelent tanulmányukban a brit kutatók műholdas adatokat tanulmányozva mérték az erdőhatár (a magányos fák felső határa) és a hóhatár (ahol az év minden napján hó fedi a területet) között élő növények kiterjedését. Az amerikai űrkutatási hivatal Landsat műholdjai által 1993 és 2018 között készített felvételek tanúsága szerint

a hóhatár alatti vegetáció jelentősen növekedett a tengerszint feletti 4150 és 6000 méter közötti térségekben.

Korábbi kutatások kimutatták az erdőhatár terjeszkedését alacsonyabb magasságokban Fotó: Karen Anderson

A különböző magasságokban és helyszíneken eltérő mértékű a terjeszkedés, a legjelentősebbet az 5000-5500 méteres magasságban mutatták ki a kutatók – olvasható az egyetem közleményében.

A szakemberek nem vizsgálták meg a változás okait, de felfedezéseik egybeesnek azzal a modellel, amely kimutatta, hogy a globális felmelegedés hatására

a Himalája térségében mindenhol csökkent azon területek kiterjedése, ahol túl alacsony a hőmérséklet a növényi élet számára.

A kutatók a Landsat egy emberöltőnyi műholdas képeit elemezték, hogy megvizsgálják a Himalája szubnivális növényzetének elterjedését Forrás: geographyrealm.com/Karen Anderson és munkatársai

Sok kutatás készült a jégolvadásról a Himalája térségében, köztük egy olyan, amelyik kimutatta, hogy a jégveszteség megkettőződött 2000 és 2016 között.

„Fontos figyelemmel kísérni és megérteni a jégolvadást a nagy hegységrendszerekben, de a hóhatár alatti ökoszisztéma jóval nagyobb területet foglal el, mint az állandó hó és jég, és nagyon keveset tudunk erről az ökoszisztémáról, valamint arról, hogy az miként hat a vízellátásra” – mondta Karen Anderson, az egyetem környezeti és fenntarthatósági intézetének kutatója.

Elégtelennek bizonyultak az új-zélandi természetvédők erőfeszítései Petíciót indított a WWF a Hajógyári-sziget élővilágának megóvásáért Molnár Péter Pál és ifj. Vasuta Gábor: Élménytár – TermészetBulvár Nem elégségesek az unió klímavédelmi erőfeszítései? Távoli példa bizonyítja: egy jól megtervezett otthon a természettel és a lakók igényeivel is összhangban lehet