2020. szeptember 21., Máté, Mirella

Mérsékelt égövi esőerdő maradványaira bukkantak az Antarktisz nyugati részén

Tudósok az Antarktisz nyugati részén az óceánfenék alatt 30 méterrel tűlevelűek és páfrányok nyomaira bukkantak. Véleményük szerint 90 millió évre visszanyúló, mérsékelt égövi esőerdő maradványaira leltek.

A mérsékelt éghajlati viszonyokra jellemző erdő a kréta földtörténeti kor középső időszakában, a dinoszauruszok korában növekedhetett itt – közölte az Alfred Wegener Intézet (AWI) a Nature című tudományos folyóiratban. Johann Klages, az AWI geológusa, a tanulmány vezető szerzője és munkatársai rendkívül meglepődtek a felfedezésen.

A leletek alapján akkoriban az Antarktiszon az éves átlaghőmérséklet 12 Celsius-fok körül lehetett. Eszerint a Déli-sarkvidék jég nélküli volt.

„Eddig ezt csak feltételezni lehetett. Csak azt tudtuk, hogy a kréta kor az egyik legmelegebb időszak volt, de nem voltak bizonyítékaink a Déli-sarkhoz közeli területről” – fejtette ki Klages.

Antarktiszi esőerdő illusztrációja Forrás: Alfred Wegener Institut/James Mckay

Egy 2017-es expedíció során az Antarktisz nyugati részének partvidéki régiójában vettek furatmintát az üledékből. A számítógépes tomográffal készített felvételek aztán egy sűrű gyökérhálózatot tártak fel. A tudósok fás sejtszerkezeteket, polleneket, úgynevezett szövetes növények spóráit és virágzó növények nyomait is azonosítani tudták.

A szakértőket régóta foglalkoztatja az a kérdés, hogyan élhetett meg egy mérsékelt égövi jellemzőkkel bíró esőerdő a 82. földrajzi szélességi körön, ahol négy hónapon át tart a sarkvidéki éjszaka.

Elemzések kimutatták, hogy annak idején a légkörben a szén-dioxid koncentrációja jóval magasabb volt, mint azt korábban feltételezték. Klages szerint

a tanulmány jól példázza, milyen nagy az üvegházhatású gázok energiaszolgáltató képessége, és a mai jégtakaró hűtő hatása.

Az viszont, hogy később miért hűlt le ennyire a klíma, továbbra is rejtély.

Fiatal erdőkkel nem sokra megyünk Élő Bolygó Jelentés: 1970 óta 68 százalékkal zsugorodott a vadon élő állatfajok populációja A brazil kormány mégsem hagy fel az Amazonas védelmével Mi köze a gyümölcsnek az elektronikai hulladékhoz? Ez a 8 dolog semmiképp ne kerüljön a komposztba