2020. május 28., Csanád, Emil

Csaknem egy százalékos az éves globális rovarpusztulás

A szárazföldi rovarpopulációk létszáma továbbra is határozott ütemben csökken, ugyanakkor az édesvízi rovarok létszáma növekszik, ami azt mutatja, hogy a megfelelő környezet- és természetvédelmi intézkedésekkel megóvott élőhelyekkel befolyásolható a világszerte tapasztalható negatív tendencia.

Ez derül ki egy holland, német és orosz kutatók által jegyzett, a Science-ben április 24-én megjelent átfogó tanulmányból.

Az 1676 helyszínen folytatott 166 hosszú távú kutatás adatait elemző ökológusok szerint évente globálisan 0,9 százalékkal csökkent a rovarpopulációk létszáma, vagyis az elmúlt évtizedben összesen 9 százalékos pusztulás volt tapasztalható átlagosan. Ez a szám jóval alacsonyabb annál, mint az a 41 százalékos fajkihalás, amelyre hivatkozva európai biológusok és környezetkutatók az év elején globális rovarvédelmi akciótervet hirdettek.

A tanulmány szerzői szerint az általuk kalkulált világátlag egyáltalán nem zárja ki, hogy Észak-Amerika és Nyugat-Európa egyes területein olykor 75 százalékos populációcsökkenés is történt az elmúlt évtizedben.

Szitakötő Fotó: pixabay.com

Az adatsorok azt mutatják, hogy az Egyesült Államok nyugati és középnyugati részén, valamint Németországban tapasztalható a legnagyobb léptékű rovarkihalás.

Az ökológusok a vizsgálati eredmények elemzése során arra jutottak, hogy a folyók, tavak, mocsarak, vizes élőhelyek rovarvilága meglepő módon gyarapodott az elmúlt évtizedben. Az ilyen észak-európai, amerikai és oroszországi populációk évente 1,08 százalékos növekedést mutattak. Üröm az örömben, hogy a szárazföldi rovarvilágnak alig 10 százalékát teszik ki az édesvízi környezetben élő fajok.

A cikk a qubit.hu-n olvasható tovább.

Tovább romlott a természet állapota Németországban Óriáskenguruk és gigantikus krokodilok földje volt Ausztrália Ázsiai óriásdarazsak kerültek az Egyesült Államokba (képgaléria) Összefogás a digitális oktatásért A zöldmegújulás a munkanélküliség kezelésében is segíthet?
Tovább a forrásra: qubit.hu