2020. szeptember 23., Tekla

Készül az egyetlen, mérvadó lista a Föld valamennyi fajáról

A Föld valamennyi, kisebb-nagyobb élőlényét számba venni embert próbáló feladat, ám a tudósok most kidolgoztak egy tervet, amellyel képesek lehetnek megoldani ezt az óriási kihívást.

A növény- és állatfajok sokasága megnehezíti nemcsak a kutatók, hanem a kormányzati szervek és a természetvédők dolgát is abban, hogy nyomon tudják követni a Föld vadvilágát. Pedig

egy irányadó és megbízható lista nagymértékben hasznos lenne több területen a biodiverzitás tanulmányozásától kezdve a veszélyeztetett fajok védelméig.

Jelenleg viszont egyetlen egyeztetett fajlista sem áll rendelkezésre.

Fotó: Shutterstock

A kutatók által felvázolt 10 alapelv meghatározza többek között, hogy:

• a listának a tudományos módszereken kell alapulnia;
  • támogatnia kell a tudományos közösség igényeit;
  • átláthatóságot kell biztosítania;
  • a lehető legnagyobb taxonómiai következetességre kell törekednie;
  • elismert és képesített szakemberek készítsék;
  • nyomon követhető forrásokat kell tartalmazniuk;
  • a globális sokféleséget és a helyi ismereteket egyidejűleg figyelembe kell venniük;
  • oly módon kell felépíteni, hogy ne korlátozza az akadémiai szabadságot;
  • fontos, hogy a terv világosan meghatározza a taxonómusok, tehát a rendszertannal foglalkozó, a fajokat felfedező, elnevező és osztályozó tudósok, illetve az érintettek, például a természetvédők, valamint a kormány és a nemzetközi ügynökségek szerepét.

A fajok meghatározásáról szóló vita elkerülhetetlen, de a tudósok a közös cél érdekében megpróbálnak egyezségre jutni. Bár tudják, hogy a lista kidolgozása nem fogja megállítani a kihalási eseményeket, ám fontos lépés a világ összes élőlénye megőrzése szempontjából a jövő generációi számára.

Hét Celsius-fokkal lehetett hidegebb a Föld az utolsó jégkorszakban, mint most Élő Bolygó Jelentés: 1970 óta 68 százalékkal zsugorodott a vadon élő állatfajok populációja Felerősíti a talajeróziót a klímaváltozás ENSZ-közgyűlés: Brazília kikéri magának, Kína elkötelezett a klímavédelem mellett Elindult az illegális hulladék felszámolására indított program kistelepülési szakasza