2020. november 29., Taksony

Az erdők „rendetlensége” jót tesz a faji sokszínűségnek

Jót tesz az erdőkben élő fajok sokszínűségének a „rendetlenség”, vagyis ha egy vihar, tűzeset vagy rovarinvázió után nem takarítják el a károkat.

Ha a természeti csapás sújtotta erdőterületnek csak 75 százalékán nem végeznek takarítást, az ott élő fajok 90 százaléka fennmarad.

Ha viszont a kárt szenvedett erdőnek csak a felét hagyják érintetlenül, a fajok egynegyede elvész – állapították meg a Nature Communications című tudományos lapban megjelent tanulmányukban tudósok.

A svájci szakértőket is magába foglaló nemzetközi kutatócsoport természeti károkat szenvedett erdőket vizsgált az egész világon.

Azt kutatták, hogyan hat a faji sokszínűségre, ha az ember takarítást végez a káresemény után, ami bevett gyakorlat sok erdőgazdaságban.

Fotó: Shutterstock

„Svájcban a Vivian és Lothar nevű téli viharok és a 2003-ban Leukban pusztító erdőtűz után újragondolták a gyakorlatot” – mondta Beat Wermelinger, a Svájci Szövetségi Erdő-, Hó- és Tájkutató Intézet (WSL) rovarkutatója.

Ennek alapján egyre többször döntenek úgy, hogy a földön hagyják a rengeteg rovarnak otthont adó kidőlt fákat, hogy az erdők természetes alakulását elősegítsék. Ezáltal a takarító munkálatok során gyakori talajsérüléseket is elkerülik.