2020. december 5., Vilma

Több száz madárfaj örökítőanyagát tárták fel kutatók

A Földön több mint 10 ezer madárfaj él az apró kolibriktől a fácánokon át a sirályokig. Egy nemzetközi kutatócsoport több mint 150 tagja feltárta 363 madárfaj örökítőanyagát, és átfogó genetikai atlaszt hozott létre, amelyben szinte minden létező madárcsalád képviselteti magát.

A kutatási eredményeket a Nature című tudományos lapban mutatták be, amely a B10K nemzetközi genomprojekt része, melynek célja, hogy szekvenálják a bolygó minden létező madárfajának örökítőanyagát, és így létrehozzák ezen állatok átfogó családfáját.

A projekt új statisztikai és bioinformatikai módszereket igényelt – mondta el Lukas Keller, a Zürichi Egyetem evolúcióbiológusa, a tanulmány társszerzője. Keller kollégáival az énekes verébsármány (Melospiza melodia) genomjának feltárásához járult hozzá. Ez a madár azon 267 faj egyike, melyek örökítőanyagát eddig még soha nem szekvenálták.

A tudósok munkájuk során több mint 18 milliárd bázispárt (az örökítőanyag információjának alapelemét) szekvenáltak, majd illesztették össze számítógép segítségével.

A genomadatok fontos információt jelentenek az állatvédelem szempontjából is. Feltérképezhető a populációk csökkenése, vagy azonosíthatók a rokoni kapcsolatok. A gyűjtemény lehetővé teszi az egyes káros génmutációk kimutatását és kiiktatását is.

Fotó: Shutterstock