2021. január 19., Márió, Sára

Ijesztő ütemben tűnnek el növényfajok

Az elmúlt 250 évben 571 vadon élő növényfaj pusztult ki bolygónkon. Ez a szám kétszerese a kipusztult állatfajokénak.

A Nature Ecology and Evolution folyóiratban több tanulmány elemzéseit figyelembe véve arra jutottak, hogy a növények kihalása körülbelül ötszázszor olyan gyorsan történik, mint az iparosodás előtti természetesebb körülmények között történt – írja a Magyar Mezőgazdaság.

A növényfajok kihalásának fő oka a természetes élőhelyek emberi tevékenység miatti pusztítása: ilyen az erdők kiirtása és a területeik mezőgazdasági hasznosítása.

A növények kihalása kevésbé látványos, mint egy-egy állatfaj kihalása, hiszen többéves kutatómunka után lehet azt állítani róla, hogy kihalt. Sok feltehetően már a felfedezése előtt eltűnik.

A növények kihalása nem csak a fajgazdagság sérülése miatt probléma: soha nem tudható, hogy milyen (gyógyászati) haszna lett volna az adott fajnak. Egy növény eltűnése a táplálékláncban is nagy problémát okozhat, az egyes rovarokkal igen szoros kölcsönhatásban élő fajok kihalása egy rovarfajt is magával ránt, ami az egész ökoszisztémára hatással lehet.

A klímaváltozás és a szőkülő élethelyek miatt 50 éven belül az állat- és növényfajok egyharmada eltűnhet: ha túl gyors a klímaváltozás üteme, akkor a legtöbb faj, főleg a növények nem tudnak olyan gyorsan „elvándorolni” az érintett régiókból. Becslések szerint a fajok 50 százaléka lokálisan kihal, ha élőhelyének maximum-hőmérséklete több mint 0,5 Celsius-fokkal emelkedik, több mint 2,9 Celsius-fokos emelkedésnél pedig 95 százalékuk tűnik el az adott területről.

Tovább a forrásra: magyarmezogazdasag.hu