2021. június 20., Rafael

Az emberek nem képesek felfogni, mit jelent a biodiverzitás elvesztése (képgalériával)

Tömeges fajkihalásra és klímaválságra figyelmeztetnek a világ vezető kutatói. A 17 szakember úgy véli, hogy a bolygó sokkal rosszabb állapotban van, mint ahogyan azt a legtöbben – köztük kutatók is – gondolják, és a világ nem képes felfogni a biodiverzitás elvesztése és az éghajlati zavarok okozta veszélyek mértékét.

„A bioszférát és minden életformáját – beleértve az embereket – érintő veszély mértéke valójában olyan nagy, hogy nagyon nehéz felfogni, akár még a jól informált szakembereknek is” – írták a kutatók a Frontiers in Conservation Science című tudományos lapban megjelent jelentésükben, amely több mint 150 korábbi tanulmányt vizsgált.

A természetes világ lerombolása és a hatások megjelenése közötti késedelmi idő miatt az emberek nem ismerik fel, milyen nagy a probléma

– érveltek a tudósok. Arra figyelmeztettek, hogy a klímaváltozással összefüggő tömeges elvándorlás, a járványok és a források miatti konfliktusok elkerülhetetlenekké válnak, hacsak nem születnek sürgősen intézkedések.

A probléma kezeléséhez messzire mutató változtatásokra van szükség a globális kapitalizmus, az oktatás és a nemek közötti egyenlőség terén.

A jelentés hónapokkal azután született, hogy a világ nem teljesítette a biológiai sokféleség védelméről szóló egyezmény által elfogadott stratégiai tervben megfogalmazott, 2020-ig elérendő célok egyikét sem.

A jelenleg helyzet alapján a világ nagyjából egymillió faja kihalhat a következő évtizedekben egy ENSZ-jelentés szerint.

A klímavészhelyzet hatásai sokkal evidensebbek, mint a biodiverzitás csökkenéséé, a társadalom mégsem képes visszafogni a károsanyag-kibocsátást.

„Úgy véljük, hogy amint az emberek megértik a probléma nagyságát és közelségét, nyilvánvalóvá válik, hogy sokkal többet kell tennünk az olyan egyéni akcióknál, mint például a műanyaghasználat csökkentése, kevesebb hús fogyasztása, vagy a kevesebb repülés. Nagy, szisztematikus változtatásokra van szükség, méghozzá gyorsan” – mondta Daniel Blumstein, a Los Angeles-i székhelyű Kaliforniai Egyetem tudósa.

Fotók: Shutterstock