2021. május 10., Ármin, Pálma

Baljós előjelek – Ismét tömeges kihalás következik?

A víz hőmérsékletének emelkedésével a vízi szervezetek egyre nagyobb számban hagyják el az Egyenlítő körüli trópusi vizeket. Ezek a helyek a Föld legnagyobb biodiverzitással rendelkező ökoszisztémái, és nagyon nagyon rossz jelnek számít a kiürülésük.

A hatodik nagy kihalási esemény

A klímaváltozás és az emelkedő hőmérséklet tömeges szintre emelte az élővilág elvándorlását az Egyenlítőtől – számol be a raketa.hu az Auckland, Queensland és a Sunshine Coast Egyetemek ausztrál kutatóinak csoportja által készített tanulmányról.

Szerintük egy tömeges kihalási esemény csúcsán állhatunk, melyet nem csupán az Egyenlítő körüli, melegedő víz okoz, hanem az ökoszisztéma felborulása is, melyet a trópusi területekről menekülő organizmusok okoznak, bárhol is telepedjenek le újra.

Fotó: wikimedia.org

„Amikor 252 millió évvel ezelőtt utoljára ugyanez történt, nem sokkal az exodust követően az összes tengeri faj 90 százaléka kihalt” – írták a tudósok.

A szakértők közel 49 ezer különböző faj elterjedését követték nyomon az óceánokban, hogy megnézzék, merre tartanak. Az óceáni élet eloszlása ​​egy haranggörbére hasonlít, minimális fajszámmal az északi és déli sarkok közelében, és nagyságrendekkel többel az Egyenlítőnél.

A nagy perm végi kihalási esemény

A Föld történelmének legnagyobb kihalási eseménye a permi időszak végén következett be. Jóval a dinoszauruszok előtt a bolygónkat olyan növények és állatok népesítették be, melyek többnyire eltűntek néhány nagy szibériai vulkánkitörés után. A tengeri fajok mintegy 96 százaléka tűnt el a „nagy kihalás” során, melyet követően évmillióknak kellett eltelni, mire az élet képes volt összeszedni magát, újra elszaporodni és diverzifikálódni. A Washingtoni Egyetem és a Stanfordi Egyetem 2018-ban publikált kutatása azt bizonyítja, hogy az óceánokban a perm végi tömeges kihalást a globális felmelegedés okozta, amitől az állatok gyakorlatilag nem tudtak lélegezni.

Torzuló haranggörbe

A PNAS tudományos folyóiratban nemrégiben publikált kutatások szerint az egyenlítői fajok távolodva élőhelyeiktől új területeket hódítanak meg, melyeken invazív fajokká válnak, a helyben élőkkel versenyezve az élelemért, a területért és egyéb erőforrásokért. A folyamat sok faj számára túlélhetetlen, ők valószínűleg elpusztulnak, és örökre eltűnnek.

A fajtadiverzitás radikális csökkenése amellett, hogy fenyegeti a bolygó biológiai sokféleségét és ökológiai egészségét, a helyi emberi közösségeket is komoly nyomás alá helyezheti, melyek az őshonos fajoktól függenek az élelemért vagy a jövedelemért folyó küzdelemben.

A klímaváltozás elleni azonnali intézkedéseket ez a folyamat csak még sürgetőbbé teszi.

Víz felett és alatt egyaránt érzékenyek a pingvinek a zajra Újjászületett a Bezerédi-Duna-ág, fejlődnek a nemzeti parkok Új megoldás az SZTE kutatóitól a légköri szén-dioxid hasznosítására Hidrogénerőmű a kert végében? – Nincs messze a megoldás Extrém szélsebességű viharokat okoz a klímaváltozás Magyarországon