2021. május 10., Ármin, Pálma

Több ezer állat genomját térképezhetik fel (videóval)

Bejelentette első felfedezéseit az összes gerinces állatfaj genomját feltáró projekt, a biológia jelenleg zajló legambiciózusabb vállalkozása. A genomot, vagyis a szervezet teljes, a DNS-ben kódolt örökítő információját továbbfejlesztett módszerrel szekvenálja egy nemzetközi kutatócsoport, nagyjából 70 ezer gerinces állatfaj esetében, a következő tíz évben.

A VGP (Vertebrate Genome Project) elnevezésű projekt első eredményei 25 faj majdnem teljes, kiváló minőségű genomja.

A fajok között szerepel a nagy patkósdenevér, a kanadai hiúz, a kacsacsőrű emlős és a kakapó vagy bagolypapagáj. A tanulmány ismertette a genomszekvenálás továbbfejlesztett módszerét is, amellyel pontosabb, teljesebb képet nyerhetnek a tudósok a ma élő gerincesfajok genomjáról.

„Látványos képet kapunk arról, hogyan töltötte fel a természet az összes ökoszisztémát az állatoknak ezzel a hihetetlenül változatos csoportjával” – mondta David Haussler, a Santa Cruz-i Kaliforniai Egyetem genetikus-számítástechnikusa, a tanulmány egyik szerzője.

Az első 25 genommal ezt az ígéretet kezdte teljesíteni a nemzetközi kutatócsoport.

Felfedeztek többek között eddig ismeretlen kromoszómákat a zebrapinty genomjában, valamint meglepő genetikai különbségekre bukkantak a selyemmajom agya és az emberi agy között. A kutatás reményt jelenthet a veszélyeztetett kakapó és a kaliforniai disznódelfin kihalása elleni harcban.

A projekt a 2000-es évek végén indult, amikor Haussler, Stephen O'Brien genetikus és Oliver Ryder, a San Diegó-i állatkert zoológusa kitalálták, hogy egy-egy faj – az ember és néhány modellszervezet, mint az ecetmuslicák – genomjának leírása helyett készítsék el állatok tízezreinek genomját.

Akkoriban azonban a módszer drága volt és pontatlan. Az új technológiák bevezetésével vált lehetővé több ezer állat genomjának szekvenálása.

2014-ben 48 madárfaj genomját tárták fel, találtak új géneket, amelyek a vokális tanulással kapcsolatosak. Ezután fejlesztették a projektet világméretűvé, új céljuk az összes gerinces faj genomjának szekvenálása lett.

A kutatócsoport következő célja 260 genom teljes leírása, melyek a gerincesek összes rendjét képviselik, ezután – megfelelő források birtokában – további ezreké, hogy az összes gerinces család egy-egy képviselőjét feltérképezzék.

Óriási faji sokszínűség és specifikus helyi különbözőségek jellemzik a mélytengereket Óriási károkat okoznak az idegenhonos vízi állatok és növények Kertészkedjünk holdnaptárral! Hidrogénerőmű a kert végében? – Nincs messze a megoldás Extrém szélsebességű viharokat okoz a klímaváltozás Magyarországon