2022. január 28., Karola, Károly

Egy meggondolatlanul kifúrt kút nemcsak öntözővíz, de szerteágazó problémák forrása is lehet

Ha egy tavat, lápot vagy mocsarat látunk, ritkán jut eszünkbe a felszín alatti víz, holott ezek gyakran részben vagy egészben a felszín alól kapják vízutánpótlásukat. Ezért is nevezik ezeket felszín alatti víztől függő ökoszisztémáknak, amelyek épségét és egyensúlyát a szükséges körültekintés nélkül elvégzett emberi beavatkozás könnyen felboríthatja – mutat rá Mádlné dr. Szőnyi Judit hidrogeológus.

A szakember a „Vízkörforgalom a felszín alatt is” címmel publikált írásában mutatta be, hogyan járulnak hozzá a felszín alatti vizek az ilyen élőhelyek ellátásához, és hogyan kerülhetnek ezek veszélybe.

A problémát a szerző egy érzékletes ábrával szemlélteti, amely eredetileg Zurek és szerzőtársainak 2015-ben, a Hydrogeology and Earth System Sciences című folyóiratban publikált tanulmányában jelent meg.

Az ábra egy összetett vízellátású ökoszisztémát ábrázol, amely négyféle irányból kap a felszín alatt utánpótlást, négyféle vízáramlási rendszer révén.

Az eltérő pályákon mozgó vizek pedig eltérő kémiai összetételt jelentenek, ami már önmagában is mutatja a kérdés összetettségét:

Fotó: Zurek és mtsi./Szabó Zsóka hidrogeológus/https://felszinalattiviz.blogspot.com

A második ábra azt mutatja meg, mi történik, ha a felszín közelében egy öntözőkutat létesítünk. Ez egy olyan kérdés, ami a hidrogeológus szerint sajnos sem a kútfúrókat, sem a megbízóikat nem igazán érdekli – pedig „most, a pandémia idején érdemes megfontolni a figyelmeztetést az ökoszisztémák védelméről, hiszen a káros következmények még a mi egészségünkre is kihathatnak”.

Az alsó víztartó K-i részén létesített kút víztermelése teljességgel átalakítja az áramlási rendszereket, ezzel együtt az élőhelyhez jutó víz mennyiségét és minőségét is.

Ez kihat az ökoszisztéma állapotára, és annak károsodásához vezet. De ugyanígy befolyásolja a felső vízadóban mérhető vízszintet is, ami nemcsak a vizes élőhelyre, de annak környezetére, így a talaj vízellátására is hatással van – mutatott rá a kutató. Ezért „az öntözés hatékonyságának növelését a következmények előzetes és alapos mérlegelése nélkül nem szabad elkezdeni” – hangsúlyozza Mádlné dr. Szőnyi Judit.

Elhunyt Thomas Lovejoy, a biológiai sokféleség fogalmának megalkotója Mi sülhet ki abból, ha összefog egy kolostornyi apáca és egy mexikói kutatóintézet az európai állatkertekkel? Egy természetpunkalbum Érdekes animáció készült arról, hogyan lélegzik a Föld (videóval) Ismét előkelő helyen végzett a fenntarthatósági listán a Schneider Electric