2021. október 24., Salamon

Egy új emberfajé lehet a Kínában felfedezett koponya (videókkal)

Ez az eddig ismeretlen emberfaj a legközelebbi evolúciós rokona lehet a modern embernek a már ismert ősemberek közül, mint a neandervölgyi vagy a Homo erectus.

Több tanulmányban mutatták be kínai tudósok azt a mintegy 146 ezer éves emberi koponyát, amely feltételezésük szerint egy teljesen új emberfajé lehet.

A Homo nem eddig fellelt koponyafosszíliái között ez a legnagyobb koponya, amelynek a kutatók a Homo longi, azaz sárkányember nevet adták. Ez a csoport mintegy 146 ezer éve élt Kelet-Ázsiában.

Még 1933-ban bukkant a leletre egy híd építésekor egy építőmunkás az észak-kínai Hejlungcsiang tartományban lévő Harbinban, ám kútjában elrejtette, és csak halála előtt árulta el a létét hozzátartozóinak. Ők hívták fel a tudósok figyelmét a fosszíliára.

A The Innovation című folyóiratban publikált tanulmányok egyik szerzője, Chris Stringer professzor, a londoni Természettudományi Múzeum munkatársa, az emberi evolúció egy vezető szakértője elmondta: ez az egyik legfontosabb felfedezés az emberi fosszíliák tekintetében. Ez az emberiség egy különálló ága, amely a modern emberré válás útjától függetlenül abban a térségben fejlődött több százezer évig, majd kihalt.

A kutatók úgy vélik, a felfedezés átírhatja az emberi evolúció történetet. Elemzésük szerint a faj jóval szorosabb rokonságban állt a Homo sapiensszel, mint a neandervölgyi ember.

„Rég elveszett testvérvonalunkat találtuk meg” – mondta Ni Hszi-jün, a Kínai Tudományos Akadémia professzora.

A koponya hatalmas az emberi fajokhoz tartozó átlagos méretű koponyákhoz képest. A sárkányembernek nagy, szinte négyzet alakú szemgödre volt, sűrű szemöldöke, széles szája és hatalmas fogai. Az agya viszont a mienkhez hasonló nagyságú lehetett. Ez az egyik legteljesebb ősember-fosszília, amelyet valaha találtak.

A kutatók szerint valószínűleg egy 50 év körüli férfi maradványa, aki erőteljes testalkatú és kemény ember lehetett. Életmódja nem ismert, mivel a koponyát elhozták megtalálási helyéről.

Biomimikri, avagy van mit tanulnunk bolygónk zseniális élőlényeitől (videó) Lejárt a mélytengerektől kapott haladék? Több tízezer évre lenne szükség ahhoz, hogy a klíma magától stabilizálódjon Használd máshogyan: három filléres csodaszer a lakásban Jönnek a vezeték nélkül tölthető villanyautók