2021. szeptember 24., Gellért, Mercédesz

Hamar jöttek új emlősfajok a dinoszauruszok kihalása után

A korai emlősök három új faját azonosították a wyomingi Nagy-vízválasztó-medencében talált fosszíliák elemzésével. Ezek az őskori emlősök néhány százezer évvel a dinoszauruszok eltűnése után jelentek meg.

Ősi emlősmaradványok elemzése arra utal, hogy a dinoszauruszok 66 millió évvel ezelőtti kihalása után gyorsan kifejlődtek új emlősfajok.

A paleontológusok az alsó állkapocscsontok és fogak maradványai alapján további részleteket tártak fel az emlősökről, amelyek őspatások voltak, a modern patás állatok, például a lovak, vízilovak, tehenek és elefántok ősei.

A dinoszauruszok mellett élő, majd kihalásukat túlélő korai emlősök meglehetősen kicsik voltak, jellemzően egér- és patkányméretűek. Ezek az újonnan felfedezett emlősök azonban valamivel nagyobbak lehettek.

A Beornus honeyi, a legnagyobb ilyen emlős valószínűleg akkora volt, mint egy házimacska, és nevének egy részét J. R. R. Tolkien A hobbit című regényének Beorn nevű alakváltó szereplőjétől kölcsönözték, mivel az állatnak nagy fogai voltak. A másik két faj egyike a Miniconus jeanninae, amely a gyűrűsfarkú macskához hasonló méretű volt, valamint a Conacodon hettingeri, amelynek mérete az előbbi kettő között lehetett.

Fotó: pexels.com

Az újonnan azonosított ősi emlősök fogazata lehetővé tette a mindenevő életmódot: akár a húsokat és a kemény növényeket is meg tudták rágni, de az is lehetséges, hogy egyszerűen növényevők voltak.

„Amikor a dinoszauruszok kihaltak, a különböző táplálékhoz és környezethez való hozzáférés lehetővé tette az emlősfajok fejlődését, fogazatuk anatómiájának gyors átalakulását és a nagyobb testméretek kialakulását” – fűzte hozzá Madelaine Atteberry, a tanulmány vezető szerzője, a Coloradói Egyetem geológusa.

A kutatásban vizsgált fosszíliákat 2001 és 2011 között gyűjtötték a Wyoming állambeli Vörös-sivatagban. A Nagy-vízválasztó-medencéből származó fosszíliák elemzése alátámasztotta azt az elméletet, hogy a dinoszauruszok kihalása után sokkal többféle emlős jelent meg a Földön, mint korábban gondolták, és hogy ezen állatok némelyike evolúciós szempontból fejlettebb volt, mint a más helyeken talált fosszíliák.

A dinók hosszú farka mégsem csak a fejük súlyát volt hivatott ellensúlyozni Másodszor fenyegeti kihalás a koalákat? Globális térkép készült arról, merre élnek a veszélyeztetett gerincesek Mekkora rizikóval járnak a mindennapi használati tárgyaink? Élet a Nagy-korallzátonyon – Tavasz (természetfilm)